#HumanRightsWeek: Mr. Michael O'Flaherty - What future for human rights?

zaterdag 10 december 2022
Inloop met koffie vanaf 09.45 uur
Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311 ES Leiden
Zaal
A1.44 (Lorentzzaal)
Michael O'Flaherty

Gewoontegetrouw ontvangt de Faculteit der Rechtsgeleerdheid een bijzondere gast om de viering van de Internationale Dag van de Mensenrechten op 10 december luister bij te zetten.

Dit jaar verwelkomen we een vooraanstaande spreker: Michael O’Flaherty, de directeur van het EU Grondrechtenagentschap (FRA) in Wenen. In zijn lange en veelzijdige loopbaan was O’Flaherty onder meer lid van het VN-Mensenrechtencomité; hij doceerde aan de universiteiten van Nottingham en Galway; hij werkte bij het Office of the UN High Commissioner for Human Rights (OHCHR), zowel in Genève als in het veld, o.a. in Sierra Leone en Bosnië-Herzegovina.

In zijn lezing zal O’Flaherty ingaan op de vele uitdagingen waar de rechten van de mens zich voor geplaatst zien – van klimaatverandering tot de Russische invasie in Oekraïne en van het gevaar van een economische recessie tot aan de aanslag op democratische instituties, waaronder de rechterlijke macht, de media, en ‘civil society’. Hoe moeten we die uitdagingen tegemoet treden in een tijd van wijdverbreide scepsis?