Lezing | Boekpresentatie

1081 HV Amsterdam
Zaal
Aurorazaal

Het boek 'Pandemieën en protestanten. De omgang met infectieziekten in protestants Nederland sinds 1800' van Tom-Eric Krijger en Paul van Trigt wordt gepresenteerd tijdens de eindejaarsbijeenkomst van het HDC Centre for Religious History in Amsterdam.

Boekinhoud:

De COVID-19-pandemie heeft laten zien dat volksgezondheid niet altijd heilig is voor gelovige burgers. Er bestaat bij gelovigen een zekere spanning tussen religieuze loyaliteiten en hun verantwoordelijkheid voor de volksgezondheid. Dit boek laat vanuit historisch perspectief zien wat de epi- en pandemieën in de afgelopen tweehonderd jaar ons vertellen over de plek van religie in de samenleving. Het laat zien hoe gelovigen en protestanten in het bijzonder worstelden met de relatie tussen hun geloof en hun burgerlijke verantwoordelijkheden ten aanzien van de volksgezondheid.

Met bijdragen van: Christoph van den Belt, Charlotte Dommerholt, Veerle Dijkstra, Tom-Eric Krijger, Fred van Lieburg, Birgit Meyer, Frans van Poppel, Thijs Scherjon, Paul van Trigt, Evelien Walhout.

De redacteuren Tom-Eric Krijger en Paul van Trigt zijn verbonden aan de Universiteit Leiden als universitair docent religiegeschiedenis resp. sociale geschiedenis.

Programma:

13.30 Opening door prof. dr. Fred van Lieburg, hoogleraar Religiegeschiedenis aan de VU en directeur van het HDC

13.45 Boekpresentatie door dr. Tom-Eric Krijger en dr. Paul van Trigt
Pandemieën en protestanten. De omgang met infectieziekten in protestants Nederland sinds 1800[Jaarboek voor de geschiedenis van het Nederlands protestantisme 30] (Utrecht: KokBoekencentrum)
Aanbieding van het eerste exemplaar aan mr. dr. Ferdinand Grapperhaus, oud-minister van Justitie en Veiligheid

14.15 Reflectie door ds. Rosaliene Israël, predikant-scriba van de algemene kerkenraad van de Protestantse Kerk Amsterdam

14.30 Reflectie door prof. dr. James Kennedy, hoogleraar Moderne Nederlandse geschiedenis aan de Universiteit Utrecht

14.45 Pauze

15.15 Het HDC: stand van zaken en nieuwe plannen door prof. dr. Fred van Lieburg

Met o.a. presentatie Novum 41
Lancering databases vaccinatiepetities 1872 en 1921
Lancering van het online felicitatieregister voor Kuyper uit 1907

15.45 HDC | Protestantse Collecties: ‘Fundgrube Grosheide’ en andere ontsloten archieven en nieuwe aanwinsten door drs. Dagmare Houniet

16.15 Uitreiking Willem Hovy Penning

16.30 Borrel

Adres:

VU Aurora
Hoofdgebouw VU | De Boelelaan 1105 | Amsterdam
Vanaf de hoofdingang van het Hoofdgebouw gaat u rechtsaf langs de koffiecorner het restaurant in. Vervolgens slaat u meteen linksaf, waar zich de ingang van de Aurorazaal bevindt.

Aanmelden:

Je kunt je aanmelden voor de bijeenkomst via hdc@vu.nl.