Congres/symposium

2333 AK Leiden
Zaal
Centrale hal

Op donderdagmiddag 1 december vindt de tweede editie van Psychology Connected plaats. Een terugkerend evenement waarvoor het hele Instituut Psychologie wordt uitgenodigd om met elkaar, onder het genot van een drankje, in gesprek te gaan over een betere universiteit en maatschappij. Hoe zien die eruit en hoe komen we daar?

Oorlog en vrede

Als je erin bent opgegroeid, lijkt vrede een onwrikbare zekerheid. Toch ervaren miljoenen mensen dagelijks dat vrede geen gegeven is, maar een kwetsbaar recht dat elk moment afgenomen kan worden. Ogenschijnlijk stabiele verhoudingen tussen mensen, landen en instituten kunnen in een oogwenk op losse grond komen te staan. Maar hoe ontstaan conflict en oorlog en wat zijn de voorwaarden voor vrede? Om die vragen te beantwoorden, hebben we meerdere perspectieven nodig.

Het dierenrijk

We kunnen conflicten niet oplossen zonder hun ontstaan te doorgronden. Daarom verdiepen we ons tijdens deze tweede Psychology Connected eerst in het dierenrijk: wat kunnen de sociale mechanismen tussen andere dieren ons leren over conflictoplossing? Als we eenmaal in staat zijn te onderhandelen, welke lessen biedt de economische gedragspsychologie ons dan om een vreedzame oplossing werkelijkheid te maken? En als alle onderhandelingsruimte verdwenen lijkt en het noodlot onafwendbaar, hoe helpen inzichten uit de psychologie ons dan om een atoomoorlog te voorkomen?

Over de sprekers

Tom Roth is een gedragsbioloog en focust zich in zijn werk op sociaal gedrag en sociale cognitie van primaten, in het bijzonder van mensapen. Tijdens zijn promotieonderzoek onderzocht hij de cognitieve processen die ten grondslag liggen aan partnervoorkeuren van orang-oetans in dierentuinen en mensen, waarbij hij methoden wilde ontwikkelen om die voorkeuren te meten. Na zijn promotieonderzoek bestudeert hij sociaal gedrag in gorilla’s in dierentuinen en wilde orang-oetans.

Dr. Angelo Romano is sociaal psycholoog en bestudeert hoe en waarom mensen samenwerken of in conflict raken met onbekenden.  In het bijzonder is hij geïnteresseerd in het begrijpen van de ecologische en psychologische factoren die conflicten en samenwerking tussen mensen, groepen en naties kunnen bevorderen. Zijn benadering bevindt zich op het snijvlak van sociale psychologie, evolutionaire biologie en experimentele economie.