Onderwijsmiddag

Aan de slag met Academische Vaardigheden in het onderwijs met behulp van video’s

donderdag 12 januari 2023
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal
1.23

Het Academisch Talencentrum/Expertisecentrum Academische Vaardigheden (ATC/EAV) heeft 17 videoclips gemaakt om vakinhoudelijke docenten te ondersteunen bij het geven van academische vaardigheden aan Nederlandstalige eerstejaars- en tweedejaarsstudenten. Het videomateriaal dient, in combinatie met de bijbehorende collegeactiviteiten, ter overbrugging tussen het niveau van de vaardigheden aangeleerd op de middelbare school en het niveau dat verwacht wordt bij universitaire opleidingen.

Bij de video’s over diverse aspecten van academische vaardigheden (studievaardigheden, onderzoeksvaardigheden, schrijfvaardigheden en presenteren) zijn suggesties voor verwerkingsopdrachten en verdiepende activiteiten tijdens de colleges. Het doel is dat deze modules geïntegreerd worden in de inhoudelijke vakken in het curriculum. Een bijbehorende handleiding is beschikbaar.

Deel I: 14.15-15.00

Opening door vicedecaan dr. Jeroen Touwen

'Academic Skills Videos: the first figures' door Gea Hakker

This academic year all academic skills videos were ready to be implemented in the different programmes of the faculty. The figures show how often certain videos were used. Which video is the most popular in the first semester? Gea Hakker will reveal the winner.

'Inzet video’s AV bij taalvaardigheidsvakken in de BA Dutch Studies' door Myra Arends en Carmen Kleinherenbrink

Het afgelopen semester hebben we een aantal video’s (via Brightspace) aangeboden bij taalvaardigheidscolleges in het tweede en derde jaar. Wij willen graag onze ervaringen en die van de studenten met jullie delen. Wat ging er goed en wat kan beter?

Pauze van 10 minuten

Deel II: 15.00- 16.00

'A complete online module Academic Skills in the BA Linguistics' door Lotte Meester

The BA Linguistics consists of four tracks, each with its own curriculum in the second and third year. This variety makes it a challenge to set up an Academic Skills course that aligns well with the skills students of different tracks need at any given point during their studies. In order to create a more flexible Academic Skills programme, an online module was created with videos, exercises and other helpful sources, which can be consulted throughout the BA. Although some of the material is tailored to the field of linguistics, the general approach may be of interest to anyone who considers offering part of their study curriculum through digital means.

'From narrative text to academic essay: a visit to the Writing Lab' door Zora van Harten

In this session, I will illustrate the most common pitfalls students face in academic writing and how the Writing Lab helps to improve their writing skills.

Many students are overwhelmed by the questions they run into when writing an academic paper: “Is my paper well-structured?” “Did I use the appropriate style?” “Is my text clear to the reader?”

As a result, they get caught up in reading too many articles, writing down long and difficult sentences, and finding the right way to structure their argument. A visit to the Writing Lab can support students in detangling these challenges and gain insight into the craft of academic writing.

Afsluitende discussie over academische vaardigheden door Annebeth Simonsz

Interesse? Meld je dan aan via het onderstaande formulier!

Meld je aan