Salonlezing - De wereld als informatiemachine

Rijksmuseum Boerhaave
Lange St. Agnietenstraat 10
2312 WC Leiden

Het informatietijdperk heeft niet alleen grote gevolgen voor de wijze waarop we werken, leven en onze vrije tijd besteden. Het ontstaan van nieuwe media, nieuwe beeldculturen en de alomtegenwoordigheid van ‘data’ zorgen er ook voor dat onze kijk op de werkelijkheid verandert. Sprekers in deze lezingenreeks geven ons een blik op de nieuwe werkelijkheid van het digitale tijdperk.

Van oudsher proberen wetenschappers zich een beeld te vormen van de natuur. Door mensen gebouwde apparaten die een belangrijke maatschappelijke rol spelen - de klok, de stoommachine, de computer - blijken in verschillende tijdperken dit beeld als een specifiek soort metafoor sterk in te kleuren. Ik laat zien dat we in het huidige tijdperk van de computer de fundamenten van de natuur steeds meer bezien in termen van informatie en informatieoverdracht. Leven we in een wereld van data?

Over de spreker

Frans van Lunteren is Teylers-hoogleraar in de geschiedenis van de natuurwetenschappen aan de Universiteit Leiden. Daarnaast werkt hij als hoogleraar in datzelfde vakgebied aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Filosoof en LIACS professor Bas Haring, gastconservator van BrAInpower, voorziet de lezingen van commentaar. Benieuwd naar de andere lezingen in deze reeks? Kijk dan hier

Toegang met museumkaart en collegekaart is gratis.