Boekpresentatie over dieren in de Nederlandse reisliteratuur

woensdag 1 februari 2023
Spui25
Spui 25-27
1012 WX Amsterdam

Bij Leiden University Press verschijnt op 1 februari de nieuwe publicatie van Rick Honings en Esther Op de Beek: Animals in Dutch Travel Writing 1800-present. In het kader hiervan is een lezingenmiddag georganiseerd die wordt afgesloten met de overhandiging van het eerste exemplaar.

Dieren in de Nederlandse reisliteratuur

In vrijwel alle reisverhalen komen dieren voor, van vervoersmiddel of metgezel tot voedsel of hinderlijke plaag. Soms zijn ze de reden voor het ondernemen van de reis, zoals in wetenschappelijke expedities of verkenningen van de exotische fauna, en worden ze als souvenirs meegenomen naar huis. In andere reizen, en de verhalen erover, spelen ze slechts een rol in de marge, vaak omdat hun aanwezigheid zo vanzelfsprekend is Er is nog nauwelijks wetenschappelijke aandacht geweest voor de beschrijving van deze dieren in reisliteratuur.

Op woensdag 1 februari presenteren wij daarom het boek Animals in Dutch Travel Writing 1800-present. In dit boek worden al deze typen en soorten geanalyseerd in een selectie Nederlandse reisverhalen van 1800 tot heden. Wat betekenen bepaalde representaties voor onze werkelijke opvatting van mens-dierrelaties, ons reisgedrag en de effecten daarvan op dieren? Het boek bevat bijdragen van Johannes Müller, Judith Bosnak, Mikko Toivanen, Achmad Suniayadi, Claudia Zeller, Arnoud Arps, Peter Altena, Paul Smith, Ton van Kalmthout, Lucie Sedlackova en van de redacteurs: Rick Honings en Esther Op de Beek.

Het eerste exemplaar zal worden aangeboden aan Frederieke Schouten van Stichting Varkens in Nood.

17.00-17.05: Welkom en programma - Rick Honings
17.05-17.15: Inleiding op de bundel / animals in travel writing – Esther Op de Beek
17.15-17.30: Lezing 1 - Johannes Müller
17.30-17.45: Lezing 2 – Claudia Zeller
17.45-18.15u: Aanbieden eerste boek aan Frederieke Schouten (Varkens in Nood) aansluitend gesprek over dieren en reizen met sprekers en Frederieke Schouten, o.l.v. Rick Honings en Esther Op de Beek

Aanmelden kan via de link hieronder.

Een livestream van de lezing zal beschikbaar zijn op de site van Spui25