Experiment

Luchtkwaliteit in Beeld

vrijdag 30 juni 2023 - zondag 2 juli 2023
Zie tekst

Weet wat je ademt! Van 30 juni tot 2 juli gaat het Citizen Science Lab op expeditie om de luchtkwaliteit in Leiden vast te leggen. Wil jij meedoen met dit experiment, waar fotografie, techniek en wetenschap elkaar ontmoeten?

De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) schat dat 90% van de wereldbevolking vervuilde lucht inademt. Maar hoe vervuild is dat precies, en hoe ziet de luchtkwaliteit eruit bij jou in de straat? Onderzoeker Francis Pope en kunstenaar Robin Price ontwikkelden een techniek waarmee ze dat op de foto kunnen zetten. Help jij mee om Leiden in kaart te brengen?

Weekendprogramma

Kenniscafé Luchtkwaliteit
Vrijdag 30 juni, 18:30 - 23:00, The Field Leiden

Vrijdag gaan we van start met een kenniscafé over luchtkwaliteit. Hoor van de experts waarom luchtkwaliteitsmetingen zo belangrijk zijn en maak kennis met de techniek waarmee we luchtkwaliteit op de foto gaan zetten.

Expeditie: Luchtkwaliteit in Beeld
Zaterdag 1 juli, 22:00 - 23:00, Ergens in Leiden

Zaterdag is het zover. Omdat de foto’s bij schemering genomen moeten worden, zullen we laat op de avond verzamelen. Rond zonsondergang hebben we dan zeven minuten de tijd om op zoveel mogelijk plekken tegelijkertijd op de sluiterknop te drukken.

Workshop: Luchtkwaliteitssensoren
Zondag 2 juli, 13:30 - 16:00, PLNT Leiden

Zondagmiddag is er een workshop over het gebruik van luchtkwaliteitssensoren bij jou thuis. Wat is het nut van het plaatsen van zo'n sensor, en hoe werkt dat precies?

Tentoonstelling: Luchtkwaliteit in Beeld
Zondag 2 juli, 16:00 - 19:00, PLNT Leiden

Aansluitend aan de workshop, sluiten we het weekend af met een borrel waarbij de resultaten van afgelopen nacht tentoongesteld worden. Ook willen we vragen: hoe nu verder?

Aanmelden is gratis en kan voor een of meerdere van de programmaonderdelen.

Wanted: Expeditieleiders

Ben jij bereid wat extra verantwoordelijkheid te nemen, of wil jij graag een specifieke plek in beeld brengen? Als expeditieleider leid jij een van de groepjes die de foto’s gaat maken.

Voordelen voor jou: Jij mag bepalen waar de foto's genomen gaan worden tijdens de expeditie, en je mag de kit en sensor na het weekend houden.

Wat we van je verwachten: Je bent bij alle activiteiten van het weekend, en je maakt de kit ook na het weekend beschikbaar voor mensen bij jou in de omgeving.

Geïnteresseerd? Geef je op tijdens het aanmelden!

Over het Citizen Science Lab

Het Citizen Science Lab van de Universiteit Leiden ondersteunt en organiseert initiatieven waarbij iedereen aan de slag kan gaan met wetenschappelijke data en onderzoek. Zo verrijken we onderzoek met inzichten vanuit de samenleving en maken we wetenschap toegankelijk voor iedereen.