Inspiratiesessies

2311 ES Leiden
Zaal
A0.08

Gitta Veldt (UD Civiel recht) en Rowie Stolk (docent Staats- en bestuursrecht) organiseren  drie inspiratiesessies ‘Empirie en onderwijs’, bedoeld voor juridische docenten die graag empirisch-juridische gegevens en/of vaardigheden willen integreren in hun onderwijs. Dit mede in aansluiting op de kernvisie bachelor. Veel of weinig ervaring, doctrinair jurist of empirisch geschoold; Iedere docent is welkom! Je kunt je aanmelden via dit formulier. Het is ook mogelijk om slechts één sessie te volgen.

Programma:

• Sessie 1: Empirisch-juridische scripties en afstudeeropdrachten om 14.00 uur

Hoe kan empirisch juridisch onderzoek terugkomen in juridische scripties en eindopdrachten en van toegevoegde waarde zijn? Welke kansen, uitdagingen en beperkingen zijn er bij het schrijven en beoordelen van empirisch-juridische afstudeerprojecten? Verschillende varianten en ervaringen zullen de revue passeren.

• Sessie 2: Empirisch-juridische vaardigheden in juridische vakken om 15.00 uur

Welke ervaringen zijn reeds opgedaan met het geven van empirisch-juridisch vaardighedenonderwijs en het integreren van empirisch-juridische inzichten in de lesstof? Waar dien je op te letten als je als docent vanuit het materiële recht de brug slaat naar andere disciplines of studenten gaat scholen in meer empirische methoden? Laat je inspireren door voorbeelden uit de faculteit, waaronder die van Michael Klos (Encyclopedie), Elody Hutten (Belastingrecht) en Niek Strohmaier (Bedrijfswetenschappen).

• Sessie 3: Speeddaten tussen juristen en empiristen – Empirisch-juridische en interdisciplinaire voorbeelden in een materieelrechtelijke context om 16.00 uur

Verken op een laagdrempelige en veilige manier met collega’s uit andere disciplines op welke manier empirisch-juridische inzichten of voorbeelden uit andere disciplines de materieelrechtelijke lesstof kunnen verrijken en laat je verrassen!

Deelname inspiratiesessies

Meld je hier aan