Congres/symposium

dinsdag 26 september 2023
Serie
Psychology Connected
Pieter de la Court, centrale hal

Op dinsdagmiddag 26 september is de vijfde editie van Psychology Connected. Een evenement waarvoor het hele Instituut Psychologie wordt uitgenodigd om met elkaar in gesprek te gaan onder het genot van een drankje over een betere universiteit en maatschappij. Hoe zien die eruit en hoe komen we daar?

Nu de sociale en economische ongelijkheid in de maaschappij alsmaar toeneemt, is een genuanceerd gesprek over het onderwerp belangrijker dan ooit. We nodigen je daarom uit om tijdens de vijfde Psychology Connected mee te doen aan een discussie over ongelijkheid.

Deze editie brengen psychologen Wilco van Dijk en Carolien Rieffe hun unieke perspectief op het thema mee en bespreken ze vanuit hun onderzoeksachtergrond-, en ervaring hoe ongelijkheden in de samenleving ontstaan, en hoe we ze kunnen overbruggen.

Carolien Rieffe

Carolien Rieffe is professor en hoofdonderzoeker van de onderzoeksgroep Focus op Emoties bij de sectieg Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie. Ze doet onderzoek naar de functies van emoties en hoe deze de sociale ontwikkeling en mentale gezondheid van kinderen beïnvloeden, waarbij ze zich onder andere richt op individuele verschillen en ongelijke kansen voor slechthorende kinderen en autistische kinderen en adolescenten. Carolien is ook betrokken bij projecten als Inclusive Interactive Heritage als onderdeel van Musea Bekennen Kleur.

Wilco van Dijk

Wilco van Dijk is hoogleraar Economische Psychologie en haar Toepassingen bij de sectie Sociale, Economische en Organisatiepsychologie. Daarnaast is hij directeur van het Knowledge Centre Psychology and Economic Behaviour. In zijn huidige onderzoek richt hij zich op de oorzaken en gevolgen van financiële stress, waarbij ongelijkheid een cruciale rol speelt. Wilco combineert laboratoriumstudies met (experimentele) veldstudies. Bij het Kenniscentrum ligt zijn nadruk op het toepassen van gedragsinzichten op maatschappelijke vraagstukken.