Congres/symposium

PLNT
Langegracht 70
2312 NV Leiden

De Nacht van de Leraar is een initiatief van ICLON Universiteit Leiden om het prachtige beroep van leraar met elkaar te vieren. Elk jaar staat er een nieuw thema centraal en staan we stil bij wat onderwijs uniek en krachtig maakt. Tijdens de Nacht van de Leraar krijgt het onderwijs een podium om via verschillende sessies al het moois dat er in de sector gebeurt te delen.
Alle onderwijsprofessionals zijn welkom om te verbinden, te leren, te delen, te ontspannen en te netwerken. De Nacht van de Leraar vindt altijd plaats in de eerste week van oktober, tijdens de Nationale Onderwijsweek. Er zijn tal van lezingen en workshops van onderwijsprofessionals. Hieronder lichten we er twee uit. Bekijk het hele programma en meld je aan.

Workshop over angst en stress bij kinderen

Angst en stress komt veel voor bij kinderen en jongeren. Angst gaat meestal gepaard met nare gedachten over situaties en vermijding. Het liefst gaan kinderen en jongeren dingen uit de weg die ze angstig maken. Jammer genoeg kunnen ze op deze manier niet ervaren dat het gevreesde object of situatie misschien wel minder spannend was dan gedacht. Hoe kun je kinderen en jongeren helpen met het aangaan van hun angsten? Hoe kun je ze op een fijne manier verleiden, zonder teveel druk te leggen. Wat helpt wel en wat niet? En wanneer vraag je om hulp? Dit zijn allemaal vragen die aan de orde komen tijdens de interactieve workshop.

De verleiding van digitale boeken voor beginnende lezers

Schermtijd van jonge kinderen neemt nog steeds toe, terwijl de tijd die wordt besteed aan lezen afneemt. Kunnen we met de aantrekking die een scherm op kinderen heeft, beginnende lezers verleiden tot het lezen van digitale boeken? Of leidt het gebruik van een digitale bibliotheek tot nóg meer schermtijd en moeten we die kant helemaal niet op?

In deze interactieve lezing staan we stil bij de vraag of leesroutines gemakkelijk(er) ontwikkeld worden door gebruik te maken van digitale boeken. Het onderzoek dat de basis vormt voor deze bijdrage werd uitgevoerd bij kinderen in groep 4. Het onderzoek werd uitgevoerd door een consortium bestaande uit Universiteit Leiden (Instituut Pedagogische Wetenschappen), PROO Leiden-Leiderdorp en Het Lef.

Nacht van de Leraar