Onderzoek van antieke steden geeft ons nieuwe ideeën voor stedenbouw

dinsdag 24 oktober 2023
Serie
Archeologie 2023 – Leidse Stellingen
Online

Leiden is de stad van archeologie bij uitstek. De allereerste hoogleraar in de archeologie, Caspar Reuvens, was Leids! En ook nu, 200 jaar later, huisvest Leiden zowel de internationaal toonaangevende Faculteit der Archeologie als het beroemde Rijksmuseum van Oudheden.

Naar aanleiding van het succes van de Leidse Stellingen-lezingreeks van 2022 bundelen de twee erfgoedcentra opnieuw de krachten. Twee keer per maand is er een online lezing van één van onze vermaarde wetenschappers. Wat drijft hen in hun werk? Met prikkelende stellingen en mooie verhalen nemen zij u mee in de wereld van de archeoloog.

Lezing 24 oktober: Dr. Tuna Kalayci (Engelstalig)

Stelling: Onderzoek van antieke steden geeft ons nieuwe ideeën voor stedenbouw

Kerkenes is een enorme nederzetting uit de ijzertijd in Turkije. Met 270 hectare is het de grootste pre-Hellenistische stad op het Anatolische schiereiland. Het archeologische Kerkenes Project zet al vanaf het begin georuimtelijke digitale technieken in voor de documentatie en analyse van de indeling van de stad. Mede dankzij deze digitale toepassingen kunnen archeologen nu enkele kritische vragen stellen: waar waren de mogelijke buurten? Hoe verplaatsten mensen zich in de stad? Waar lagen de belangrijkste straten?

Ideeën voor alternatieve stedelijke omgevingen

Vanwege de unieke historische setting en behoudsomstandigheden is Kerkenes een uitzonderlijke archeologische casestudy. Het stelt wetenschappers in staat blijvende verbanden tussen moderne en vroege stedelijke omgevingen te onderzoeken. Deze experimenten zijn vooral belangrijk omdat we in de toekomst duurzamere en bewandelbare steden hopen te bouwen. Archeologie beschikt over de middelen én instrumenten om alternatieve stedelijke ideeën aan te bieden.

Aanmelden kan via de website van het Rijksmuseum van Oudheden.

Meer informatie en inschrijving