Alumni-activiteit | Lezing

Albert Verweylezing door Nicolien Mizee

Naar het verslag en de opname van de Albert Verweylezing

Albert Verweylezing 2023: Echt gebeurd is een begin

Veertig jaar nadat Gerard Reve de eerste gastschrijver van Leiden was en zijn vier colleges bundelde in het boekje: ‘Zelf schrijver worden’, is Nicolien Mizee gastschrijver.

Reves meest geciteerde zin uit Zelf schrijver worden is misschien wel: ‘Waar gebeurd is geen excuus.’
Lezers smullen van waargebeurde verhalen. In bibliotheken is er een aparte tafel voor. Er is een grote markt voor boeken over BN’ers en slachtoffers van rampen en ziekte. De boekentoptienen worden gedomineerd door boeken die claimen een waargebeurde geschiedenis te vertellen.

Deze boeken worden door zeloten niet gerekend tot de echte literatuur. De grens tussen lectuur en literatuur is echter nooit duidelijk te trekken en onderhevig aan de tijd. Nicolien Mizee heeft diverse romans geschreven, had een bestseller met Moord op de Moestuin, maar heeft literair gezien juist hoge ogen gegooid met haar sterk autobiografische faxenboeken.

In haar Verweylezing zal ze haar licht doen schijnen over de rekbaarheid van het begrip ‘waargebeurd’.

Een bijzonder extraatje bij de lezing: zang van ‘La Famiglia’, en er is muziek van Hendrik Andriessen en Susanne Rosenberg.