Alumni-activiteit | Lezing

2311 BD Leiden
Zaal

Lezing gemist?

Kijk deze lezing terug via onderstaande button

Bekijk de opname
Ronny Boogaart

Op donderdag 30 november houdt Ronny Boogaart een lezing in de serie Letter en Geest: Neerlandistiek in Leiden. De lezing zal zowel op locatie als online te volgen zijn.

Bij natte vloer glad: grammatica in het wild

In deze lezing laat Ronny Boogaart zien wat er gebeurt als je met een taalkundige bril naar de wereld om je heen kijkt. Teksten op bordjes, in liedjes, op radio en tv – ze blijken allemaal aanleiding voor interessante taalkundige overpeinzingen. Wat betekent ‘Verboden binnen te rijden’? Dat je binnen niet mag rijden of dat je niet naar binnen mag rijden? Hoe zit het opschrift ‘bij natte vloer glad’ in elkaar? Wat danst er eigenlijk precies in het nummer ‘Hoe het danst’? En waar zijn in hemelsnaam de kleinkinderen van Natasja Froger logeren?

Over de spreker

Dr. Ronny Boogaart (1968) is als universitair docent verbonden aan de opleiding Nederlandse taal en cultuur en het Leiden University Centre for Linguistics (LUCL). Voor zijn boek Een sprinter is een stoptrein zonder wc won hij in 2016 de LOT Populariseringsprijs. Hij schrijft onder andere voor het Leiden Language Blog

Aanmelden

De lezing is zowel in de zaal als online te volgen. Aanmelden kan via de link hieronder.