Congres/symposium

Psychology Connected: Werk, Pressure or Pleasure?

donderdag 30 november 2023
Serie
Psychology Connected
Bezoekadres
Pieter de la Court, centrale hal

Op donderdagmiddag 30 november is de zesde editie van Psychology Connected. Een evenement waarvoor het hele Instituut Psychologie wordt uitgenodigd om onder het genot van een drankje met elkaar in gesprek te gaan over een betere universiteit en maatschappij. Hoe zien die eruit en hoe komen we daar?

Work, pressure or pleasure?

De meeste mensen brengen het grootste deel van hun week op hun werk door. Des te belangrijker om werk te doen waar je plezier, voldoening en betekenis uithaalt. ‘Find a job you enjoy doing, and you will never have to work a day in your life,’ zou schrijver Mark Twain hebben gezegd. Maar ook voor wie van zijn werk houdt, is werk regelmatig bron van spanning en stress. Twintig procent van de Nederlandse werknemers heeft last van te hoge werkdruk en een op de zes werknemers kampt met burnout-klachten. Ook op universiteiten is de werkdruk hoog: volgens onderzoek van de Vereniging van Universiteiten voelt een derde van het wetenschappelijk personeel zich aan het einde van de dag ‘volledig uitgeput’.

Hoe komt dat? En wie is daarvoor verantwoordelijk? Moeten werknemers simpelweg vaker ‘nee’ zeggen en op assertiviteitscursus? Is het vooral aan universiteiten om structurele veranderingen in beleid door te voeren? En hoe zorgen we dat werk niet alleen minder stressvol wordt, maar ook meer voldoening en plezier oplevert?

Sprekers

Marieke Adriaanse

Marieke Adriaanse is hoogleraar Gedragsinterventies in Population Health Management, lid van het Academia in Motion-team en ambassadeur van Erkennen & Waarderen.

Chris Riddell

Chris Riddell is promovendus bij de sectie Cognitieve Psychologie, waar hij onderzoek doet naar hoe emotieherkenning werkt en besluitvorming beïnvloedt. Daarnaast behartigt hij als PhD representative de belangen van promovendi van het Instituut Psychologie.