Week van de Werkstress 2023

maandag 13 november 2023 - vrijdag 17 november 2023
Zie programmaoverzicht

Als je je goed kunt ontspannen zal je minder vaak hoeven verzuimen, werk je geconcentreerder en loop je minder risico om uit te vallen. Alleen is het met de hoge werkdruk lastig om je te ontspannen en niet in de stress te schieten. Daarbij wil de Universiteit Leiden je helpen! Van 13 t/m 17 november kun je je tijdens de Week van de Werkstress gratis inschrijven voor verschillende workshops, groepslessen en inspiratiesessies waarmee we de werkstress te lijf gaan.

Programma en aanmelding

Alle activiteiten zijn gratis. Je komt bij het inschrijfformulier door op de activiteit van jouw keuze te klikken. Inschrijven kan tot één dag van tevoren (van de activiteit) en vóór 16.00 uur. Voor activiteiten die op maandag 13 november plaats vinden, kun je je t/m vrijdag 10 november 16.00 uur inschrijven.

Dag en tijd Activiteit Locatie

Ma 13-11

12.00-12.30

Office workout (NL en ENG)
Hebben lange uren achter je bureau invloed op je vitaliteit? Het is tijd om je werkdag een boost te geven met deze office workout! Doe mee aan een dynamische sessie die is ontworpen om je lichaam op te peppen en je productiviteit naar nieuwe hoogten te brengen.

12.00-13.30

Focus & Flow (NL)
Als je in een flow zit, ben je productief en efficiënt. De tijd vliegt voorbij! Maar soms kan het moeilijk zijn om je te concentreren en afleidingen te vermijden. Hoe zorg je dat je je volledig kunt focussen op je werk? Tijdens de workshop krijg je inzicht in oorzaak en gevolg en leer je tools toe te passen om in de flow te komen.

P.J. Veth 0.07

Di 14-11

Vinyasa Yoga (NL en ENG)

Met vinyasa yoga vind je balans en verdieping door je ademhaling en yogahoudingen te verbinden. Je versterkt je spieren met dynamische houdingen én krijgt een gevoel van rust door de bewuste ademhaling. Je hoeft geen ervaring te hebben met yoga.

USC en online

Burn-out voorkomen (voor leidinggevenden) (NL)

Langdurige blootstelling aan hoge werkdruk of emotionele belasting kan leiden tot overspannenheid of zelfs een burn-out. Hierdoor word je minder productief en is er risico op langdurige uitval. Deze workshop maakt je alert op het herkennen van signalen, het stellen van de juiste vragen en het reflecteren op je eigen gedrag zodat je het gesprek met jouw medewerker effectief kunt aangaan.

16.00-17.00

Tennis clinic (NL en ENG)
Tennis is een leuke, veelzijdige sport. Waar wil je aan werken? Snel afzetten om de bal te halen, hoog opspringen, een snoeiharde backhand of de perfecte opslag? Tijdens deze clinic krijg je waardevolle tips en tricks mee van een ervaren docent. Geef je alleen op of samen met collega's!

USC

Woe 15-11

12.00-13.30

Werk-privé balans (NL)

Energie en aandacht verdelen tussen werk en privéleven kan een behoorlijke uitdaging zijn. Deze workshop maakt gebruik van het Levenswiel om je huidige werk-privé balans te bepalen. Vervolgens maak je een persoonlijk plan met praktische kortetermijnacties om je langetermijndoelen te behalen.

16.00-17.00

Boksen (NL en ENG)

Boksen is een tactische vechtsport waarbij ringinzicht, de coördinatie van voeten, ogen en handen en conditie centraal staan. De clinic is toegankelijk voor iedereen; van nieuweling tot gevorderde.

USC

Do 16-11

Breathwork
Breathwork is een vorm van actieve meditatie, die meer rust en ruimte in je hoofd creëert. Bij meditatie zit je vaak stil, dit in tegenstelling tot breathwork waarbij je actief ademhaalt. Een ideale manier om tot jezelf te komen.

9.00-10.00

Vitaal aan het Werk!

Zit je veel achter de computer? Veel lichamelijke klachten, die veroorzaakt worden door zittend werk of een zittende levensstijl, kunnen door houdingscorrectie verminderd worden. Deze enerverende workshop is ideaal voor RSI-preventie en de verbetering van schouder-, nek-, rug- en computergerelateerde klachten.

Vrij 17-11

Pilates (NL en ENG)

Bij Pilates doe je low impact oefeningen op een laag tempo. Hierbij gebruik je vooral je core ofwel je buikspieren. Je wordt er sterker van, maar het zorgt ook voor een betere houding en beter uithoudingsvermogen.

USC en online

9.00-10.30

Stress Less

Dat de ene persoon stress ervaart terwijl een ander, in dezelfde situatie, er geen last van heeft, maakt zichtbaar dat stress een persoonlijke ervaring is. Tijdens deze workshop doe je een korte stresstest en leert je eigen stresspatroon te (h)erkennen en hoe daarmee om te gaan. Je wordt je bewust van de draaglast en leert hoe de draagkracht vergroot kan worden.

P.J. Veth 1.03

Vragen?

Vragen of opmerkingen over het programma? Stuur ze naar healthyuniversity@bb.leidenuniv.nl.

Vitaliteitsnajaar met veel Vitamine Veerkracht

Dit najaar dopen we om tot vitaliteitsnajaar en zorgen we voor een boost met veel Vitamine Veerkracht. Door te sporten en te ontspannen werk je aan je eigen veerkracht. We organiseren daarvoor verschillende activiteiten tijdens de Nationale Vitaliteitsweek van 25 t/m 29 september, de Healthy University Week van 23 t/m 27 oktober en de Week van de Werkstress van 13 t/m 17 november.