Prijsuitreiking

2311 ES Leiden
Zaal
A0.51

De Afdeling Jeugdrecht van de Universiteit Leiden en Defence for Children organiseren de uitreiking van de 11e Jaap Doek Kinderrechtenscriptieprijs. Deze vindt plaats op vrijdag 15 december vanaf 14.00 uur.

Deze prijs gaat uit naar de beste scriptie op het gebied van kinderrechten, waar zowel rechtenstudenten als overige disciplines aan mee kunnen doen. Uit de ingezonden scripties heeft de jury onder leiding van voorzitter Jaap Doek zes kandidaten genomineerd die in aanmerking komen voor de scriptieprijs.

Genomineerden

1. Anne Klootwijk
    De rechtsbescherming van voogdijkinderen. Het ondergeschoven kindje van de Wet herziening kinderbeschermingsmaatregelen?

2. Sayeh Mohammadi
    Children's Rights in Regime Change Protests

3. Kim Schuurman
    Game Design: No Child’s Play

4. Vineeca Ku
    Voicing the Bloody Truth: A Children’s Rights Approach to Overcome Menstrual Stigma and Taboos in Asia

5. Tamizhoviya Indhoomati Thangavel
    Freedom from Caste: Seeking Solutions through National and International Children’s Rights Framework

6. Indy Scharrenberg
    Omzetting van pij naar tbs: een noodzakelijk kwaad? Een onderzoek naar hoe de mogelijkheid tot omzetting van de pij-maatregel in de tbs-maatregel zicht verhoudt tot het IVRK en het EVRM en of er alternatieven voor deze mogelijkheid denkbaar zijn

14:00 uur: ontvangst
14:30 uur: Opening en welkom door Mirjam Blaak, directeur-bestuurder Defence for Children, en professor Ton Liefaard, hoogleraar Kinderrechten Universiteit Leiden
14:40 uur: Lezing ‘Children in armed conflicts’ door dr. Mikiko Otani, lid en voormalig voorzitter van het Kinderrechtencomité van de VN, internationaal mensenrechtenadvocaat in Japan en gastdocent aan de universiteit Leiden (wisselleerstoel ‘Enforcement of Children’s Rights’)
15:10 uur: discussie met publiek
15:30 uur: Presentaties genomineerden
16:00 uur: bekendmaking winnaar Kinderrechtenscriptieprijs door professor Jaap Doek
16:30 uur: borrel in het restaurant van de Rechtenfaculteit

Locatie en aanmelding

De Jaap Doek Scriptieprijs zal plaatsvinden op 15 december 2023 in lokaal A0.51 van het Kamerlingh Onnes Gebouw aan de Steenschuur 25, 2311 ES Leiden. Aanmelden kan tot en met vrijdag 8 december bij het secretariaat van de afdeling Jeugdrecht, via jeugdrecht@law.leidenuniv.nl

Voor overige vragen kunt u contact opnemen met het bovenstaande e-mailadres of via 071- 527 60 56.