Oratie

Een illusie rijker

vrijdag 1 december 2023
Toelichting
De inaugurale rede in het Groot Auditorium begint om 16:15 uur.
Bezoekadres
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Een illusie rijker

Ineke van der Ham houdt op 1 december haar oratie ‘Een illusie rijker’. Zij aanvaardt hiermee de leerstoel Technologische vernieuwingen in de neuropsychologie. In deze oratie zal Ineke ingaan op de vraag hoe ruimtelijke technologie ons dichter bij de beleving van de patiënt kan brengen. Ruimtelijke technologie, zoals virtual reality, geeft ons namelijk de mogelijkheid een overtuigende illusie te creëren. Wanneer we deze illusie goed begrijpen en kunnen inzetten, betekent dit nieuwe mogelijkheden voor diagnostiek en behandeling in de neuropsychologie.

Deze oratie begint om 15.00 met het interactieve Illusielab op de begane grond van het academiegebouw. De bezoekers kunnen zelf ervaren hoe overtuigend verschillende vormen van illusies kunnen zijn, in virtuele omgevingen en in het echt. Zo kun je bijvoorbeeld ervaren hoe je oren je voor de gek kunnen houden, hoe gemakkelijk je je arm kunt vervangen, en hoe je in augmented reality de wereld over kunt reizen. Om 16.15 begint de rede in het Groot Auditorium.

Aanmeldformulier