Alumni-activiteit

Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
2311 ES Leiden

Wie schuilt er eigenlijk achter al het wetenschappelijk nieuws in de krant, op tv en online? Maak op het Diesfestival voor alumni kennis met Leidse onderzoekers die met passie en enthousiasme de nieuwste inzichten in hun vakgebied met u delen. Vier samen met hen, en vele andere alumni, de 449ste verjaardag van de Universiteit Leiden op zaterdag 10 februari 2024 in het Kamerlingh Onnes Gebouw.

Een nuchtere kijk op psychedelica

In dit college neemt Michiel van Elk u mee op een hallucinante ontdekkingstocht langs verschillende geestverruimende middelen, de werking en de toepassingen. Zet u de virtual reality-bril op voor een psychedelische ervaring?

Artificial intelligence, NFT's en 3D-printen. Wat betekenen nieuwe technieken en innovaties voor de kunstwereld? Liselore Tissen weet alles van de technologische ontwikkelingen die vandaag de dag het culturele veld bepalen, de ethische vraagstukken die daarbij komen kijken en hoe dit impact heeft op onze maatschappij.

Gert Oostindie schreef een groot aantal boeken over de koloniale geschiedenis en de nasleep en betekenis van die geschiedenis in Nederland. Met veel begeestering spreekt hij over de ‘herontdekking’ van het koloniale verleden en stelt hij ook zijn eigen opvattingen hierover ter discussie.

Lees meer over de andere sprekers of schrijf u nu in voor een dag vol kennis en gezelligheid, inclusief uitgebreid lunchbuffet en afsluitende borrel.

Over het Diesfestival

Op 8 februari viert de Universiteit Leiden haar geboortedag. Traditioneel organiseert het Leids Universiteits Fonds (LUF) – in samenwerking met de universiteit en het Jonge Alumni Netwerk – de zaterdag erna het Diesfestival. Wetenschappers van de universiteit informeren u deze feestelijke dag met veel enthousiasme over actuele onderzoeksresultaten en ontwikkelingen in hun vakgebied.