Congres/symposium

Belonen van gezondheidsgedrag: perspectieven uit beleid en wetenschap

woensdag 28 februari 2024
Faculty Club
Rapenburg 73
2311GJ Leiden

Om gezondheidsproblemen te voorkomen en de druk op het gezondheidszorgsysteem te verlichten, is het belangrijk om een ​​gezonde levensstijl te stimuleren. Een van de meest effectieve interventies is het belonen van gezonde gedragsverandering. In dit symposium 'Belonen van gezondheidsgedrag: perspectieven uit beleid en wetenschap' delen wetenschappers en beleidsmakers recente inzichten over het gebruik van prikkels voor de gezondheid.

Programma:

• Minder wortel meer stok: het stimuleren van gezonde gedragsverandering met depositocontracten | David de Buisonjé (Universiteit Leiden, TUDelft)
  • Financiële prikkels op individueel versus systeem niveau en solidariteit | Dr. Koen van der Swaluw (Ministerie van VWS, Radboud Universiteit Nijmegen)
  • Financiële beloningen voor ongezondheid: de commerciële determinanten van gezondheid | Dr. Luc Hagenaars (Amsterdam UMC, University California)
  • Inzichten uit een omvangrijk eHealth-programma: adoptie, gebruik en effectiviteit in de praktijk | Elena Agachi (Rijksuniversiteit Groningen)
  • Belonen van gezonde leefstijl bij mensen met hart- en vaatziekten: inzichten en effecten van BENEFIT programma | Dr. Linda Breeman (Universiteit Leiden) & Dr. Veronica Janssen (LUMC)