Tentoonstelling Presenteren met de Stad

2333 AK Leiden
Zaal
Centrale hal

Leidse studenten maken samen impact én leren met de stad

Met een (rondreizende) tentoonstelling - Presenteren met de Stad ‘on tour’ - toont het programma Leren met de Stad de maatschappelijke impact die studenten (van universiteit, hogeschool en mbo) afgelopen semester hebben gerealiseerd in de stad. Thema’s die aan bod komen zijn onder meer: het buitenspeelgedrag van kinderen, het 450-jarig jubileum van Leidens Ontzet, sociale cohesie, behoeften van jonge mantelzorgers, financiële zelfredzaamheid en mentaal welzijn bij jongeren.

Thema’s die ook in de faculteit Sociale Wetenschappen herkenbaar en relevant zijn.
Daarom staat de tentoonstelling Presenteren met de Stad vanaf 20 februari in de hal van de faculteit en kan iedereen zelf bekijken welke projecten zijn uitgevoerd. Via QR-codes op de verschillend kubussen kun je filmpjes van de projecten bekijken, of andere manieren die resultaten zichtbaar maken.

Op maandag 26 februari om 16.00 uur organiseren we een ‘Opening’ van de tentoonstelling, wat later i.v.m. de voorjaarsvakantie in de week ervoor.

Bij de opening wordt meer verteld over Leren met de Stad, de inzet daarin vanuit FSW en studenten zullen vertellen over hun ervaringen. Ook laten we zien hoe Leren met de Stad samenwerkt met het Leiden Healthy Society Center, een ander belangrijk samenwerkingsprogramma van de faculteit. Je bent van harte welkom!

Tentoonstelling Presenteren met de Stad in de grote hal bij FSW

Leren met de Stad

Eenzaamheid, armoede, sociale veiligheid, kansengelijkheid, (mentale) vitaliteit en duurzaamheid. Dit zijn thema’s waaraan in heel Nederland gewerkt wordt. Op initiatief van gemeente Leiden, Hogeschool Leiden, Universiteit Leiden en mboRijnland werken studenten bij het onderwijs- en onderzoeksprogramma Leren met de Stad aan diverse maatschappelijke vraagstukken die spelen in Leiden. Op locatie in de wijken, in samenwerking met organisaties en in overleg met bewoners. Zo zetten de studenten hun kennis in voor het aanpakken van urgente uitdagingen en doen ze belangrijke praktijkervaring op. Studenten doen dit altijd als onderdeel van hun studie, bijvoorbeeld in het kader van een stage, afstudeeropdracht, minor of vak. Interdisciplinair én met elkaar, mbo-, hbo- en wo-studenten samen dus. Leren met de Stad heeft ook een locatie in Leiden Noord, in Het Gebouw aan het Arubapad 2 te Leiden. Van daaruit organiseren we onderwijs en onderzoek in meerdere wijken in de stad.

Digitale kaart leren met de stad

Bekijk een overzicht van alle projecten van Leren met de Stad op de digitale kaart (kan ook op de tentoonstelling).