Cursus

Zaal
Living Lab, tweede verdieping

Actualiteitencollege: Uitdagingen voor de democratische rechtsstaat

De stikstofcrisis, de coronapandemie, de klimaatcrisis, de toeslagenaffaire; een opeenstapeling van crises zet democratische instituties in toenemende mate onder druk. Bovendien leiden democratische verkiezingen niet altijd automatisch naar politieke meerderheden die de rechtsstaat onaantastbaar maken. Dat hebben we gezien, en gaan we misschien weer zien, in de Verenigde Staten.

Dichter bij huis zien we hoe in Hongarije de rechtsstaat onder de voet is gelopen door populistische partijen. In Nederland zijn we lange tijd gevrijwaard geweest van antirechtsstatelijke ideologieën. Is dit veranderd sinds de laatste verkiezingen? Tijdens de nog voortdurende kabinetsformatie zijn de grondrechten en het behoud van de democratische rechtsstaat een onderwerp op de onderhandelingstafel.

Hoogleraar Kutsal Yesilkagit gaat in dit uur met deelnemers in gesprek over de uitdagingen voor de democratische rechtsstaat. Naderhand vindt er een aansluitende borrel plaats.

Academie voor de Rechtsstaat

Dit actualiteitencollege is een evenement van de Academie voor de Rechtsstaat. Het is een voorproefje op de onderwerpen van de leergang Academie voor de Rechtsstaat, die op 17 mei 2024 van start gaat. Is dit iets voor jou? Aanmelden kan nog.

Gratis aanmelden