Alumni-activiteit | Lezing

Culturele identiteit in hedendaagse Nederlands(talig)e hiphop

donderdag 21 maart 2024
Serie
Letter en Geest: Neerlandistiek in Leiden
Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311 BD Leiden
Zaal

Livestream

De livestream voor dit evenement is beschikbaar op 21 maart vanaf 20u via onderstaande button.

Naar de livestream

Met torenhoge streamingcijfers op Spotify en topposities in de Nederlandse hitlijsten is hiphop momenteel een van de populairste muziekgenres van dit moment. De bijbehorende jeugdcultuur speelt zich voornamelijk online af. Hiphop gaat over identiteit en biedt jongeren - zeker in het digitale tijdperk - een hybride ruimte om die op hun eigen manier vorm te geven. Dit roept de vraag op hoe Nederlandse hiphopartiesten hun culturele identiteit vormgeven, in het bijzonder tegen de achtergrond van een mondiaal Nederland.

In deze Letter en Geest-lezing neemt neerlandica en letterkundige Aafje de Roest u mee langs verschillende casestudies uit haar promotieonderzoek om te illustreren wat prominente artiesten zoals Lijpe, Ares en Latifah in hun hiphopteksten en videoclips vertellen over hun culturele identiteit.

Over Aafje de Roest

Aafje de Roest is een van de Faces of Science, een samenwerking van NEMO en de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen. Vanuit haar expertise trad ze op bij nationale nieuwsmedia, zoals het NOS-Journaal, NPO Radio 1, RTL Nieuws, De Groene Amsterdammer, de Volkskrant en VPRO Dorst. Ze deed een campagne met hiphoplabel Top Notch en sportlabel Adidas over sociale impact onder jongeren, was te gast bij Vincent Patty's Wilde Haren-podcast, deed live hiphopanalyses in Tivoli Vredenburg en is initiator van de trending hashtag #wijzijnneerlandici. Ze is lid van de Raad van Toezicht van het Nederlands Letterenfonds.