Evenement

Oude Sterrewacht
Sterrenwachtlaan 11
2311 GW Leiden

Van vrijdag 15 tot en met zondag 17 maart vinden de Landelijke Sterrenkijkdagen plaats. Op deze dagen kan het publiek op tientallen locaties in Nederland door een telescoop de sterrenhemel bewonderen. De Oude Sterrewacht in Leiden is op 16 en 17 maart te bezoeken.

In de Leidse Sterrewacht zijn de vier historische kijkers te bezichtigen, en ook een planetarium en losse telescopen inclusief Lunt om veilig naar de zon te kijken. Er zijn presentaties over sterrenkunde en voor de kleintjes is er een knutsel- en tekenhoek. Er is een lichtlab voor iedereen waar proefjes over waarnemen en kleuren worden uitgelegd door sterrenkundigen. Een omvangrijk programma waarbij zowel helder weer als bewolkt weer veel te doen is.

Ontdek maankraters, planeten en gasnevels

Vroeg in de avond, rond acht uur, kun je boven de westelijke horizon de planeet Jupiter zien. Met de telescoop kun je dan misschien ook enkele van zijn manen ontdekken, misschien zie er wel vier. Niet ver er vandaan staat het Zevengesternte, een verzameling van jonge sterren. Galileo ontwaarde daar met zijn telescoop meer dan dertig sterren.

Tussen de Maan en het Zevengesternte staat de planeet Uranus. Je hebt een telescoop nodig om die te zien. De maan is in het weekend van 16 en 17 maart vooral vroeg in de avond te zien en dan voor wat minder dan de helft verlicht. In de loop van het weekend zie je er steeds meer van. De maankraters zijn goed zichtbaar dankzij de schaduwwerking. Kom je op bezoek, dan kun je proberen om met je smartphone door de telescoop een maanfoto te maken.

Ook het wintersterrenbeeld Orion met zijn karakteristieke zandlopervorm staat aan de zuidelijke hemel. Als je goed kijkt, zie je dat de sterren verschillende kleuren hebben. De superreus Betelgeuze staat linksboven in het sterrenbeeld en is roodoranje van kleur. Deze ster wordt door astronomen in de gaten gehouden omdat die bijna aan het eind van zijn leven is. In de onderste helft van het sterrenbeeld bevindt zich de Orionnevel. Het is een ‘kosmische kraamkamer’ waar weer nieuwe sterren en planeten worden gevormd. Deze nevel leert ons meer over hoe ons eigen zonnestelsel is ontstaan. In de telescoop kun je de nevel als een grijsgroene vlek waarnemen. Als je wat langer kijkt dan zie je er steeds meer van.

Meer informatie

Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Weer- en Sterrenkunde: Alle deelnemende locaties van de landelijke sterrenkijkdagen: sterrenwachten, verenigingen en particulieren.
Astronomie.nl - Publiekssterrenwachten: alle publiekssterrenwachten bij elkaar.
Astrominie.nl - Landelijke Sterrenkijkdagen op 15, 16 en 17 maart 2024: de activiteiten van de universiteiten van Amsterdam (UvA), Groningen, Leiden en Nijmegen.