Lezing | Boekpresentatie

Boekpresentatie: Cultural Confluence in Organizational change: a Portuguese venture in Angola

• Alette Vonk en Vasco Silva
vrijdag 5 april 2024
Inloop vanaf 14:30
Scheltema
Marktsteeg 1
2312 CS Leiden

Het boek

Het boek ‘Cultural Confluence in Organizational change: a Portuguese venture in Angola’ vertolkt het verhaal van Vasco Silva, een Portugese zakenman die een bedrijf opzette in Luanda, Angola. Silva krijgt te maken met een cultuurschok als gevolg van een spontane staking van de werknemers. Hij begint aan een diepgaand cultureel onderzoek en start een organisatieveranderingsproject. Samen met de medewerkers transformeren ze de structuur en de cultuur van het bedrijf en zowel Portugese/westerse als Angolese vormen van organisatie en leiderschap krijgen hun plek. Alette Vonk heeft samengewerkt met Silva, managers en medewerkers geïnterviewd en de casus in zijn historische en wetenschappelijke context gezet.

African Management Philosophy

Het werk draagt bij aan het discours in de Afrikaanse managementfilosofie en beantwoordt aan de vraag naar beschrijvende verslagen van hybride casestudies. Het onderzoekt enerzijds de flexibiliteit van hedendaagse, Angolese tradities in een internationale en zakelijke omgeving en anderzijds wat er van een geocentrische leider gevraagd wordt. Uiteindelijk trekt het conclusies over de essentialistische en performatieve kenmerken van zowel Portugees als Angolees leiderschap binnen deze case.

“An inspiring study on community building, shared values and transformative cultures in an African society.” (Dr. Michael Onyebuchi Eze, Lecturer African Philosophy, Leiden University).

“An invaluable guide for international leaders, providing insights into crafting novel management approaches based on a fusion of values.” (Manuel Quinaz, CEO at upK, SA).

De presentatie

Alette Vonk and Vasco Silva nodigen een ieder uit om naar de feestelijke presentatie te komen. Deze zal bestaan uit korte verhalen, happening, muziek en borrel.

Kom en laat je inspireren!

• 14:30     Deuren open
  • 15:00     Start programma
  • 17:00     Borrel
  • 19:00     Einde

Het is niet noodzakelijk, maar wel handig als je even laat weten dat je komt: a.p.vonk@hum.leidenuniv.nl.