Lezing

Thorbecke-lezing: De rol van het Hof van Justitie bij de bescherming van de consument

vrijdag 19 april 2024
Kamerlingh Onnes Gebouw
Steenschuur 25
Leiden
Zaal
A0.51 en A1.44

Sinds 1975 is er een nauwe samenwerking tussen de Gentse Rechtsfaculteit en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van de Universiteit Leiden. Elk jaar geeft een van de hoogleraren van de ene faculteit een bijzonder gastcollege aan de andere faculteit. Dit wordt het Thorbeckecollege genoemd, ter nagedachtenis van Prof. J.R. Thorbecke die zowel in Gent (1825-1830) als in Leiden (1831-1849) hoogleraar is geweest. Ook vindt op deze dag een pleitwedstrijd plaats tussen een Leidse en Gentse student.

Dit jaar vindt deze dag in Leiden plaats op vrijdag 19 april in samenwerking met het Instituut voor Privaatrecht. Het is zowel mogelijk om aan beide activiteiten deel te nemen als aan één activiteit.

11.00 – 12.00 uur Pleitwedstrijd A0.51
15.00 – 16.30 uur Thorbecke-Lezing A1.44
16.30 – 17.30 uur Afsluitende borrel Restaurant

Pleitwedstrijd

Bij de pleitwedstrijd staat dit jaar het thema consumentenrecht centraal. Deze pleitcompetitie belooft een spannende strijd te worden tussen twee van de beste pleiters uit zowel Gent als Leiden. De pleitcompetitie, een confrontatie tussen studenten, wordt overzien door een deskundige jury.

Thorbecke-lezing

"Prof.dr. Reinhard Steennot bespreekt in zijn lezing de impact van de rechtspraak van het Hof van Justitie inzake de bescherming van de consument op het nationaal procesrecht en privaatrecht. Komen daarbij onder meer aan bod: de rechtspraak van het Hof inzake oneerlijke bedingen (zowel de rol van de rechter als de interpretatie van de nietigheidssanctie), het transparantievereiste, het herroepingsrecht bij overeenkomsten op afstand en het vereiste van afschrikkende, doeltreffende (maar proportionele) sancties".