Schrijven onder druk - Sem Dresden Symposium

2311 BG Leiden
Zaal
Vossiuszaal

Welke rol hebben literatuur en schrijven in tijden van onrust en grote druk? Die vraag hield hoogleraar en Holocaust-overlever Sem Dresden (1914-2002) bezig in zijn werk als letterkundige aan de Universiteit Leiden. Hij bestudeerde uitvoerig de rol die literatuur kan spelen bij het beter begrijpen en verwerken van de verschrikkingen van de Holocaust. Met het oog op de herdenkingen van 4 en 5 mei zal diezelfde vraag centraal staan tijdens het symposium “Schrijven onder druk” dat wordt georganiseerd op 3 mei op de UB Leiden.

Meld u voor 29 april aan via de onderstaande knop.

Aanmelden

Yra van Dijk zal met schrijver Arnon Grunberg in gesprek gaan over getuigenissen en literatuur uit en over de concentratie- en vernietigingskampen. Grunberg heeft in de afgelopen jaren vele voorwoorden bij kampgetuigenissen geschreven en ook de bloemlezing Bij ons in Auschwitz samengesteld. Verder zal emeritus hoogleraar Franse letterkunde Paul Smith een biografische lezing houden over Sem Dresden, zal letterkundige Annelies Schulte Nordholt ingaan op Dresdens belangrijke studie Vervolging, vernietiging, literatuur (1991), waarin literatuur over de Holocaust centraal staat, en zullen vakreferent Tommy van Avermaete en Fyke Goorden ingaan op de invloed van Dresden op Jacq Vogelaar en diens boek Over Kampliteratuur (2006).

13.30 – 14.00 | Inloop
14.00 - 14.05 | Opening door Kasper van Ommen
14.05 - 14.15 | Lezing door Mart van Duijn over het archief van Sem Dresden
14.15 - 14.45 | Lezing Paul Smith over de persoon Sem Dresden

14.45 – 15.15 | Pauze met koffie en thee + pop-up tentoonstelling

15.15 – 16.00 | Gesprek tussen Yra van Dijk en Arnon Grunberg
16.00 – 16.45 | Lezing Annellies Schulte Nordholt over Vervolging, vernietiging, literatuur
16.45 – 17.15 | Lezing Tommy van Avermaete en Fyke Goorden over Jacq Vogelaar en Sem Dresden

17.15 – 17.30 | Afsluiting

Sem Dresden in de UB Leiden

Sem Dresden (1914-2002) gaf les op het Amsterdams Lyceum toen hij in september 1940 werd ontslagen vanwege zijn Joodse achtergrond. In september 1943 werden hij en zijn vrouw gearresteerd en overgebracht naar Kamp Westerbork, waar ze de rest van de oorlog verbleven. In 1947 werd Dresden hoogleraar Franse Letterkunde aan de Universiteit Leiden en vanaf 1975 hoogleraar Algemene literatuurwetenschap. Een van de belangrijkste onderwerpen in Dresdens onderzoek was de rol van literatuur in de verwerking van de Holocaust.

De UB Leiden beheert het archief van Sem Dresden met daarin o.a. persoonlijke brieven, stukken over zijn leven tijdens de Tweede Wereldoorlog en onderzoeksmateriaal. Dresden en zijn archief vormen de inspiratie voor verschillende Leidse onderzoekers om in te gaan op de rol van literatuur en schrijven in tijden van onrust en grote druk. Arnon Grunberg zal hierop in een interview vanuit zijn eigen rol als schrijver reflecteren.