Conrad Gessner´s Fish Books (1556-1560)

• S.M. Hendrikx
donderdag 6 juni 2024
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Promotor(en)

• Prof.dr. P J. Smith
  • Prof.dr. K. A. E. Enenkel (Universität Münster)

Samenvatting

Midden zestiende eeuw groeide de collectieve kennis van de natuur exponentieel. Onderzoekers beschreven nieuwe soorten, produceerden ad vivum afbeeldingen, en experimenteerden met classificatie. Het zich in deze context snelst ontwikkelde kennisgebied was de ichtyologie, het deelgebied van de zoölogie dat zich richt op vissen en waterdieren. Tot dan toe was dit kennisgebied relatief onderbelicht gebleven. Hoewel er grofweg drie keer zoveel vissensoorten dan vogelsoorten, en zes keer zoveel vissensoorten als soorten zoogdieren bestaan, had men vanuit geleerde kringen voor dit deel van de natuur weinig belangstelling getoond. In de eerste helft van de zestiende eeuw vond een snelle inhaalslag plaats en werd het aantal bekende soorten meer dan verdubbeld. Hoewel natuuronderzoekers over het algemeen werkten vanuit een context van literatuur, was deze op het gebied van vissen nauwelijks aanwezig. Beschrijving en classificatie werden dientengevolge grotendeels gebaseerd op direct observeerbare informatie; voornamelijk externe fysieke kenmerken. Deze methodologie, resulteerde in een gedetailleerd classificatiesysteem dat een overzicht bood en tevens praktische voordelen had. Soorten die fysiek op elkaar lijken, werden gegroepeerd en in samenhang beschreven. Door kruisverwijzingen in de beschrijvingen werden inkt, papier, en arbeid bespaard. Omdat zo de totale lengte van de tekst werd ingeperkt, bleef deze bovendien behapbaar.

Proefschriften

Ongeveer een week na de promotie zijn proefschriften van Leidse promovendi digitaal beschikbaar via het Leids Repositorium. De proefschriften op deze site zijn vrij toegankelijk. Alleen in sommige gevallen rust er een tijdelijk embargo op een proefschrift en wordt het proefschrift pas later volledig beschikbaar gesteld.

Persvragen (alleen journalisten)

nieuws@leidenuniv.nl