Lezing

Casimir Colloquium - Ongelijke zefbeelden van kinderen: Een ontwikkelingspsychologisch perspectief op prestatieongelijkheid

donderdag 20 juni 2024
Bezoekadres
Pieter de la Court
Wassenaarseweg 52
2333 AK Leiden
Zaal
5A42

Ongelijkheid in prestaties is een bepalend probleem van onze tijd. Over de hele wereld presteren kinderen met een lage sociaaleconomische status (SES) minder goed op school dan kinderen met een hoge SES-achtergrond, zelfs als hun capaciteiten gelijk zijn. Dit betekent een enorm verlies aan potentieel en zorgt ervoor dat de schade zich voortzet tot in de volwassenheid.

In deze lezing gebruikt Eddie Brummelman inzichten uit de ontwikkelingspsychologie om de oorsprong van prestatieongelijkheid beter te begrijpen. Hij zal laten zien dat er hardnekkige stereotypen bestaan over de academische capaciteiten van kinderen met een lage SES-achtergrond. Deze stereotypen kunnen ertoe leiden dat leerkrachten kinderen met een lage SES-achtergrond ontmoedigende feedback geven, waaronder feedback die oppervlakkig positief is (bijvoorbeeld opgeblazen lof).

Vanaf het moment dat kinderen naar school gaan, kunnen deze boodschappen in hun zelfbeeld worden gegrift. Na verloop van tijd gaan kinderen uit lage SES milieus zichzelf zien als minder intelligent, minder in staat om hun intelligentie te ontwikkelen, minder verdienstelijk en minder waardig, onafhankelijk van hun werkelijke capaciteiten en prestaties.

Deze negatieve zelfbeelden kunnen psychologische barrières opwerpen die de schoolprestaties van kinderen met een lage SES-achtergrond ondermijnen, waardoor de ongelijkheid in prestaties wordt versterkt. Eddie Brummelman bespreekt hoe we contexten kunnen veranderen - in plaats van individuen - om kinderen in staat te stellen hun volledige potentieel te bereiken.ial.

Over de Casimir Colloguia

Onder de naam Casimir Colloquia organiseert het Instituut Pedagogische Wetenschappen 3 à 4 keer per jaar een lezing waarbij nationale en internationale sprekers uitgenodigd zullen worden. Zij zullen een onderwerp behandelen dat bij voorkeur voor een zo breed mogelijk publiek binnen ons instituut relevant is.

Voor het eerste colloquium is Eddie Brummelman uitgenodigd. Hij is universitair hoofddocent aan de Universiteit van Amsterdam, waar hij leiding geeft aan KiDLAB. KiDLAB bestudeert het ontwikkelende zelf - de aard, oorsprong en gevolgen van het zelfbeeld van kinderen.

Hij promoveerde aan de Universiteit Utrecht, deed zijn postdoc aan Stanford University en trad daarna in dienst bij de Universiteit van Amsterdam. Hij is voorzitter van De Jonge Akademie van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).