Congres/symposium
Lustrumsymposium 30 jaar ICLON
- Datum
- vrijdag 12 september 2025
- Tijd
- Bezoekadres
- Fletcher Hotel Leiden
Bargelaan 180
2333 CW Leiden - Zaal
- Verschillende ruimtes op de 5e verdieping
Op 1 september 2025 bestaat het ICLON (Interfacultair Centrum voor Lerarenopleidingen, Onderwijsonderzoek en Nascholing) 30 jaar en dat moet gevierd worden. Al drie decennia lang werken we samen met de onderwijspraktijk aan het beter leren van leerlingen en het opleiden en professionaliseren van leraren. Dat doen we door praktijk te verbinden met theorie, en onderzoek met onderwijs, een unieke combinatie die ons vakgebied blijft vernieuwen.
We trappen het lustrumjaar af met een symposium op vrijdag 12 september 2025. Medewerkers van het ICLON en (externe) relaties blikken op deze dag samen 30 jaar terug én vooruit.
Leren van het verleden, bouwen aan de toekomst
Naast terug- en vooruitblikken op onderwijs en onderzoek kunnen deelnemers kiezen uit verschillende workshops in onze kernexpertises. Deze laten zien wat we samen met onze partners kunnen bereiken. Ook is er ruimte voor ontmoeting, dialoog en verdieping.
We sluiten de dag af met een optreden van cabaretier, acteur en columnist Peter Heerschop. Na het symposium kan worden nagepraat bij de borrel.
Programma
13.00 uur | Inloop met koffie en thee |
13.30 uur |
Sprekers:
|
14.00 uur | Einde plenaire gedeelte |
14.15 uur | Workshopronde 1 |
15.00 uur | Pauze met koffie en thee |
15.30 uur | Workshopronde 2 |
16.15 uur | Einde workshoprondes |
16.30 uur | Optreden door Peter Heerschop |
17.00 uur | Afsluiting met een hapje en een drankje |
18.00 uur | Einde lustrumsymposium |
Beschrijving workshops
Cris Bertona, Stefan Pouwelse, Peter Kop
Hoe zorg je ervoor dat álle leerlingen bèta-inzichten echt begrijpen en kunnen toepassen, deze betekenisvol zijn zodat leerlingen gemotiveerd zijn en blijven voor het vak én dat de lessen passen bij de vakvernieuwing in het voortgezet onderwijs? In deze workshop maak je kennis met de ICLON-aanpak die gericht is op het creëren van rijke leerervaringen waarin leerlingen denken als bèta’s en leren vanuit betekenisvolle contexten en waarin onder andere perspectivistisch leren, het hele-taak-eerst-principe en hulp-op-maat wordt gecombineerd. De aanpak is stevig onderbouwd met onderzoek, wordt aangeleerd in de lerarenopleiding, aangeboden via nascholing en samen ontwikkeld met vo-scholen en faculteiten zoals FWN.
Interactieve workshop met voorbeelden uit de lespraktijk en voorbeelden van samenwerkingsprojecten
Arjen de Vetten
De Change Laboratory is een onderzoeksmatige innovatiemethodiek waarbij docenten en leerlingen/studenten samenwerken aan transformatie van het onderwijs. In deze workshop krijg je een indruk hoe zo’n Change lab er in de praktijk uitziet en krijg je de kans te ontdekken of een Change lab voor jouw context ook geschikt is.
Presentatie en workshop
Elise Storck, Arthur Pormes, Claire Smulders, Nienke Wieringa, Ton van Haperen
In korte ‘pitch-achtige’ rondes maken deelnemers kennis met verschillende voorbeelden van reguliere vaklessen waarin gelijktijdig wordt gewerkt aan vakdoelen en aan burgerschapsdoelen. We kijken naar achterliggende ontwerpprincipes en stellen vragen over mogelijke consequenties voor opleiding en docentprofessionalisering.
Café
Michiel Dam
Diverse onderzoeken tonen dat veel jongeren weinig vertrouwen hebben in de toekomst van de aarde. Deze generatie ervaart daardoor schuldgevoel en angst, wat leidt tot stress en spanning (eco‑anxiety) die zich uit in machteloosheid en boosheid. Vanuit mijn onderwijs en onderzoek bij het ICLON ontwikkel ik daarom hoopgerichte benaderingen zodat jongeren hun aangeboren hoop, probleemoplossend vermogen en creativiteit kunnen inzetten, en in deze workshop deel ik die inzichten en laat ik je even in de schoenen stappen van een biologieleraar die hierover lesgeeft.
Workshop met activerende werkvormen, voorbeelden en achtergronden
Tessa Mearns
Learning any subject in school also means learning a lot of language. That can be both challenging and enriching for our teaching. In this workshop, we will explore the role of language in (subject) teaching as well as ways in which teaching of any subject can be strengthened by attention for language.
Interactive workshop with a combination of theory and practical examples. It can be conducted in Dutch, English or a combination of both (depending on the audience).
Janneke Geursen, Rilana Weijers, Margot Stoll, Esther de Vrind
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen gemotiveerd talen leren, dat je kunt inspelen op leerbehoeften en dat het curriculum aansluit bij de nieuwe conceptdoelen voor het VO? In deze workshop ontdek je hoe je met de ICLON-aanpak – gebaseerd op het hele-taak-eerst-principe, hulp-op-maat en perspectiefgericht leren – samenhangende, betekenisvolle lessen ontwerpt die leerlingen activeren en uitdagen. Deze didactiek wordt aangeleerd in de lerarenopleiding, aangeboden via nascholing, en samen ontwikkeld met v.o.-scholen en de FGW
Interactieve workshop met voorbeelden uit de lespraktijk en samenwerkingsprojecten
Leontine van den Berg
Het lerarentekort blijft een thema van zorg in het onderwijs. Om het tij te keren heeft de Universiteit Leiden de projectgroep Aanpak Lerarentekort ingericht om onder meer de routes naar het leraarschap te vergroten en de communicatie daarover te verbeteren. In deze workshop gaan we met elkaar in gesprek over de vraag hoe de nieuwe doelgroepen, zoals voor de zij-instroomroute leraar Nederlands voor niet neerlandici, met deze opleiding goed kunnen begeleiden zodat zij de opleiding met succes kunnen afronden en duurzaam inzetbaar blijven in het onderwijs. Daarbij staat de vraag centraal wat we daarin gezamenlijk, het ICLON en de scholen, te doen hebben.
Workshop
Mario de Jonge
Educators often view tests as mere measurement tools designed to assess student learning. However, frequent classroom testing can also have substantial benefits for the student learning process. In this workshop we will explore the benefits of testing, and discuss how tests can be used by educators to enhance student learning and long-term retention. The information in the workshop is relevant for secondary and higher education.
Workshop
Arthur Pormes, Floris Velema
In deze workshop schetsen we de ontwikkelingen binnen de vakdidactiek van de mens- en maatschappijvakken bij het ICLON in het kader van de nationale vernieuwing van kerndoelen en eindtermen. We doen dit aan de hand van twee voorbeelden: de professionele leergemeenschap ‘Adding Voices to the Philosophy Curriculum’ en werkcolleges dekoloniserende vakdidactiek bij maatschappijleer, geschiedenis en Nederlands. In beide voorbeelden staat de inclusie van onderbelichte stemmen en perspectieven centraal.
Na een introductie gaan deelnemers met elkaar in gesprek op basis van gerichte vragen om een verbinding te maken met hun eigen onderwijscontext
Ben Smit, Anja Schoots
Leerlingenparticipatie betreft 'actieve zeggenschap van leerlingen – naargelang capaciteiten en niveau – bij het onderzoeken van, en meebeslissen over de inhoud en de vormgeving van wat er in en om de school (of andere educatieve contexten) gebeurt.' In deze workshop presenteren we verschillende perspectieven op leerlingenparticipatie, geven we concrete voorbeelden hiervan in de schoolpraktijk en werken we aan mogelijkheden om de stem van leerlingen te realiseren en verder te ontwikkelen.
Workshop
Alma Kuijpers, Rob Perrée (Agora Roermond), Roos Hartman (Enschedese Schoolvereniging)
Hoe maak je authentiek en betekenisvol onderwijs dat leerlingen en studenten voorbereidt op de wereld van morgen? Perspectieven bieden handvatten om motiverend en relevant onderwijs vorm te geven waarin kennis en vaardigheden verbonden zijn. In deze workshop ervaar je de kracht van perspectieven en worden inspirerende praktijkvoorbeelden gedeeld.
Hele taak: workshop
Brigitte Theeuwes, Nika Hendriksen
Hoe handel je inclusief in jouw werkomgeving, en wat vraagt dat van verschillende professionals in het onderwijsveld? Aan de hand van concepten zoals de vijf dimensies van multicultureel onderwijs, interculturele competentie en taalondersteunende didactiek onderzoeken we samen kansen en knelpunten waarbij jullie eigen praktijksituaties gebruiken.
Een interactieve, praktijkgerichte workshop waarin deelnemers actief in gesprek gaan over herkenbare situaties en diversiteitsvraagstukken uit de onderwijspraktijk.
Gitta de Graaf, Tamara Platteel
De afgelopen 30 jaar is er veel veranderd in het samen opleiden en professionaliseren. We weten veel meer over wat studenten maar ook ervaren docenten nodig hebben om met plezier te blijven leren en werken. Bij de expertmodule van het ICLON gaan we in op de vraag wat ervaren collega’s nodig hebben om enthousiast en productief te blijven, welke trends we kunnen zien en wat het begeleidingsteam en de schoolleiding hierin kan en moet betekenen. In deze lustrumworkshop krijg je inzicht in deze expertmodule en zullen we met elkaar in gesprek gaan over vraagstukken in de school met betrekking tot dit thema zodat je concrete ideeën mee kunt nemen terug naar school.
Uitwisseling en gesprek
Dineke Tigelaar, Rineke Keijzer
Welke interesses hebben studenten en hoe denken studenten over hun toekomst? Hoe ervaren studenten de ondersteuning en begeleiding rond hun studieloopbaan? Wat doen onderwijsprofessionals om studenten (meer) perspectief te bieden in opleiding en werk? In deze interactieve sessie gaan we in gesprek over en aan de slag met veelbelovende praktijken uit recent onderzoek voor de begeleiding van studenten rond hun studieloopbaan.
Presentatie en workshop
Nadira Saab, Lysanne Post
Hoe kan technologie ondersteuning bieden bij het omgaan met uitdagingen in het onderwijs? In deze workshop krijg je inzicht in pedagogisch redeneren met ICT en bedenken we samen oplossingen voor uitdagingen in het onderwijs met technologie.
Presentatie en workshop
Celine Lichtveld, Hanny Gijsman
Hoe verbind je de wereld van wetenschappers en leerlingen/docenten op een manier waarbij scholen en universiteit ondersteund worden in hun kerntaken? Aan de hand van bestaande voorbeelden wordt duidelijk hoe het ICLON maatschappelijke valorisatie vormgeeft en vervolgens gaan we aan de slag met een concrete casus en/of spontane ideeën.
Hands-on
Evelien Stoutjesdijk
In deze workshop gaat het over de transitie van een loopbaan buiten het onderwijs naar een baan als docent. Wat heeft een zij-instromer nodig om zo goed mogelijk gebruik te maken van deze competenties in de nieuwe beroepscontext?De workshop begint met een korte inleiding op wat er bekend is over de kwaliteiten en de spanningen van zij-instromers en hoe ze daarmee omgaan. Vervolgens gaan we in kleine groepjes na hoe we zelf zijn omgegaan met eerder verworven competenties bij een kleine of grotere transitie in ons eigen leven. Daarna proberen we met elkaar een antwoord te formuleren op bovenstaande vraag.
Workshop
Aanmelden voor dit symposium is helaas niet meer mogelijk.