Ontdek het mooiste gebouw in de Leidse binnenstad

Zomerse rondleidingen

Neem een kijkje in het Academiegebouw

dinsdag 25 juli 2023 - donderdag 17 augustus 2023
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden

Deze zomer kan iedereen – Leidenaren, dagjesmensen, toeristen, familie van medewerkers, studenten en promovendi – het mooiste gebouw van de universiteit in de Leidse binnenstad bezoeken: het Academiegebouw. Reserveer online een plekje en neem een kijkje achter de deuren van dit prachtige gebouw, dat een rijke en eeuwenoude geschiedenis heeft. Onze eigen studenten Geschiedenis verzorgen deze rondleidingen, die Nederlandstalig zijn.

Op welke dagen zijn de rondleidingen?

Van 25 juli t/m 17 augustus op dinsdag, woensdag en donderdag.

Op welke tijdstippen?

• 09:30- 10:30 uur
  • 11:00- 12:00 uur
  • 13:00-14:00 uur
  • 14:30-15:30 uur

Een gebouw vol geschiedenis, kunst en tradities

Lang geleden was het Academiegebouw een witte-nonnenklooster en inmiddels is het al ruim vier eeuwen het bruisende hart van de universiteit. Hier viert de universiteit haar rituelen: oraties en afscheidscolleges van hoogleraren, promoties van jonge onderzoekers en afstudeerceremonies van studenten. Momenten van inspanning en ontspanning en na afloop uitbundig - en in stijl - feesten. Studenten mogen er het einde van hun studietijd markeren door na hun afstuderen hun naam op de muren van het Zweetkamertje te schrijven. Door het hele gebouw hangen historische schilderijen en zijn er bijzondere kamers te bezichtigen. Weet u waarvoor bijvoorbeeld de Togakamer en de Senaatskamer worden gebruikt?

Kom zelf kijken en ervaar de rijke geschiedenis van de universiteit aan Rapenburg 73.