Universiteit Leiden

nl en

Vertrouwelijk advies van een vertrouwenspersoon

Aan een vertrouwenspersoon kun je vertrouwelijke zaken vertellen. Bijvoorbeeld over pesten, (seksuele) intimidatie, agressie en discriminatie, op welke grond dan ook. Maar ook bij problemen met je leidinggevende of bij een schending van de wetenschappelijke integriteit kun je je verhaal kwijt aan een vertrouwenspersoon. Vertrouwenspersonen denken met je mee over oplossingen en kunnen je helpen met het indienen van een klacht.

Anonimiteit en vertrouwelijkheid gegarandeerd

We vinden het belangrijk dat medewerkers zich veilig en vertrouwd voelen in de organisatie. Neem je contact op met een vertrouwenspersoon? Je anonimiteit is in elke fase gewaarborgd. Je gesprekken met de vertrouwenspersoon zijn altijd vertrouwelijk. Geen enkele stap wordt gezet zonder jouw toestemming. Daarnaast zijn de vertrouwenspersonen onafhankelijk en hoeven ze geen verantwoording af te leggen aan het college van bestuur.

Wat kan een vertrouwenspersoon voor jou doen?

Vertrouwenspersonen geven je graag advies bij problemen. Ze kunnen je helpen met een strategie om de ander aan te spreken. Vertrouwenspersonen kunnen je begeleiden bij een moeilijk gesprek. En waar nodig, kunnen ze een signaal afgeven hoger in de organisatie of je helpen met het indienen van een klacht. Vaak speelt communicatie en interpretatie een belangrijke rol. Soms vertoont iemand gedrag dat helemaal niet bedoeld is om iemand te kwetsen of te intimideren, maar wordt het wel als zodanig ervaren. Cultuur kan ook een rol spelen. Wat in de ene cultuur acceptabel is, is dat in de andere cultuur niet. Een vertrouwenspersoon helpt je te identificeren wat er speelt.

Een aantal praktijksituaties


Begeleiding bij een moeilijk gesprek

Je voelt je gediscrimineerd door je leidinggevende. Zij behandelt jou anders dan je collega’s. Zo reageert ze bijvoorbeeld niet meer op je mails. Je krijgt geen toestemming voor een specifieke opleiding en ze negeert je na een uit de hand gelopen gesprek over de problemen volledig. Je wilt absoluut niet meer in gesprek met haar maar naar haar manager om dit gedrag te bespreken. De vertrouwenspersoon gaat met jouw toestemming mee naar dit gesprek. Het resultaat is dat door optreden van de manager de opstelling van je leidinggevende in positieve zin verandert.

Helpen met het verbeteren van de communicatie

Je bent steeds ontevreden over je inroostering. Het gaat je leidinggevende ergeren en de verhouding verslechtert. Je meldt je bij de vertrouwenspersoon. De analyse is snel gemaakt. Je vindt dat je niet hoeft aan te geven waarom je de roostering zo belangrijk vindt: je moet zorgplichten zien in te passen, maar je ziet dat als een privékwestie. De vertrouwenspersoon adviseert om je leidinggevende toch in algemene termen iets te vertellen over het belang van een handige inroostering. Dan kan je rekenen op meer begrip en minder problemen.

Vertrouwenspersonen: wat geldt voor wie?  

Er zijn vertrouwenspersonen voor verschillende onderwerpen of thema’s. Met wie je het beste contact kunt opnemen, hangt af van je vraag, klacht of probleem. Meer hierover in Vertrouwenspersonen: wat geldt voor wie?

Mocht je twijfelen over bij wie je het beste terecht kunt, neem dan met één van de vertrouwenspersonen contact op. Hij of zij zal je op het juiste spoor zetten. 

Vertrouwenspersoon personeelsaangelegenheden 

Vragen of problemen in de arbeidsrelatie met de universiteit die je niet met je leidinggevende wilt/kunt bespreken.

Vertrouwenspersoon ongewenst gedrag 

Het ondervinden van (seksuele) intimidatie, agressie, geweld of discriminatie.

Vertrouwenspersoon promovendi 

Vragen die je met iemand anders dan je promotor of begeleider wilt bespreken.

Vertrouwenspersoon wetenschappelijke integriteit 

Als je een vermoeden hebt dat de Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit wordt geschonden.

Vertrouwenspersoon misstanden 

Het aan de kaak stellen van maatschappelijke misstanden.

Persons to talk to

The Institute for History regards diversity and inclusiveness as core values, not least, because they lead to a greater range of perspective, inspire creativity and contribute to innovative research and teaching. The Institute finds it very important that all members feel safe, accepted and appreciated. In case the management team or individual staff does not seem to comply with this policy members of the Institute can turn to various confidential counsellors. 

To make sure that all members feel free to talk about matters of diversity, integrity and trust, the Institute has additionally appointed two colleagues who function as ‘persons to talk to’: Ariadne Schmidt and Jan Oster. Persons to talk to are contact persons for all kinds of work related issues. They offer an open ear and advise on work related matters. Conversations with them are strictly confidential. 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.