Universiteit Leiden

nl en

Deskundigen in de media

'Weet u welke deskundige iets kan zeggen over...?' Dat is de meest gestelde vraag van journalisten. Het onderwerp dat volgt, heeft vrijwel altijd te maken met de actualiteit.

Er is een nieuwe ster of planeet ontdekt, of er komt een nieuw middel tegen overgewicht op de markt. Wetenschappers van de universiteit krijgen nogal eens het verzoek om in een paar minuten op radio of tv of in de krant vanuit hun academische professie op actuele ontwikkelingen te reageren. Of journalisten vragen hen om hen van achtergrondinfromatie te voorzien omdat ze willen weten of ze iets met een bepaald onderwerp kunnen.

Medewerking belangrijk

De adviseur wetenschapscommunicatie benadert onderzoekers die mogelijk een antwoord weten op de gestelde vraag. Ook benaderen veel journalisten wetenschappers rechtstreeks, want de congtactgegevens van alle medewerkers staan op de website. Mocht dit gebeuren terwijl u weinig of geen ervaring hebt met de media, laat u dan niet overvallen, maar neem de vraag van de journalist aan en overleg met de adviseur wetenschapscommunicatie alvorens te reageren. De adviseur wetenschapscommunicatie kan u helpen met tips en indien nodig een mediatraining.

Imago en maatschappelijk draagvlak

Het is belangrijk voor het imago van de Universiteit Leiden dat onderzoekers meewerken aan deze verzoeken om uitleg en informatie. Optreden als deskundige in de media heeft daarnaast ook een positieve invloed op het maatschappelijk draagvlak voor wetenschap in de samenleving.

Vermelding universiteit

Soms vergeten redacties te vermelden dat de onderzoeker in kwestie verbonden is aan de Universiteit Leiden. Geef daarom van tevoren aan dat wij vermelding van de universiteit op prijs stellen.

Hulp nodig?

Wilt u advies, hulp of informatie bij een mediaoptreden? Daarvoor kunt u terecht bij de adviseur wetenschapscommunicatie.

Komt u in de media? Geef ons een seintje

Wanneer u een optreden in de media heeft, laat dit de adviseur wetenschapscommunicatie dan weten. De uitzending of publicatie kan dan van te voren via social media aangekondigd worden. Na afloop kunt u aan de webredactie van uw faculteit vragen om hierover een nieuwsbericht voor de website te maken. Zie de voorbeelden in de nieuwsrubriek 'In de media'.

Bent u goed vindbaar?

Wilt u goed vindbaar zijn voor journalisten die op zoek zijn naar een deskundige die commentaar kan leveren op de actualiteit? Zorg dan dat uw profielpagina op orde is. Dit houdt in dat de juiste trefwoorden in het Nederlands en Engels zijn toegevoegd aan uw profielpagina. Dit is belangrijk voor een goede vindbaarheid via de website en Google. Daarnaast kunnen gerelateerde pagina’s worden gekoppeld, zoals nieuwsartikelen, agenda-items. onderzoeksprojecten, onderwijspagina's en dossiers.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie