Universiteit Leiden

nl en

Onderzoek in de publiciteit

Wat kun je doen om met je onderzoek in het nieuws te komen? Hoe breng je onderzoeksresultaten onder de aandacht van een breder publiek?

Aandacht voor een publicatie

Heb je een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift of publiceer je een boek? Laat dit dan zo snel mogelijk (na acceptatie) weten aan de adviseur wetenschapscommunicatie of de afdeling communicatie van je faculteit. We bespreken samen hoe we de publicatie onder de aandacht van het brede publiek brengen.

Universitair nieuws bereikt de media via verschillende kanalen: door nieuwsartikelen op de universitaire website, social media, de wekelijkse nieuwsbrief en via persberichten. Wanneer daar aanleiding toe bestaat, brengt de adviseur wetenschapscommunicatie namens de universiteit een persbericht uit.

Oratie

Voorafgaand aan elke oratie schrijft de nieuwsredactie een nieuwsbericht. Hiervoor wordt ruim van te voren contact opgenomen met de hoogleraar. Soms brengen we journalisten op de hoogte van spraakmakende oraties.

Promotie

De promovendus levert minimaal 4 weken voor de promotiedatum een korte publiekssamenvatting van het proefschrift in via een online formulier. De samenvatting wordt geplaatst bij het agendabericht over de promotie op de universitaire website. De webredactie of zij de resultaten van het promotieonderzoek bekend willen maken bij een breder publiek, bijvoorbeeld met een nieuwsbericht op de website en/of het attenderen van journalisten. Dit is afhankelijk van de nieuwswaarde van het onderzoek, en gebeurt uiteraard altijd in overleg met de promovendus.

Vul het formulier in

Subsidies NWO of EU

Krijg je een subsidie van NWO of een Europese subsidie? Laat dit zo snel mogelijk weten aan de adviseur wetenschapscommunicatie of de afdeling communicatie van je faculteit. In overleg besluiten we op welke manier we het brede publiek hiervan op de hoogte brengen.

Ben je goed vindbaar?

Wil je goed vindbaar zijn voor journalisten die op zoek zijn naar een deskundige die commentaar kan leveren op de actualiteit? Zorg dan dat je profielpagina op orde is. Dit houdt in dat de juiste trefwoorden in het Nederlands en Engels zijn toegevoegd aan je profielpagina. Dit is belangrijk voor een goede vindbaarheid via de website en Google. Daarnaast kunnen relevante nieuwsartikelen, agenda-items, onderzoeksprojecten, onderwijspagina's en dossiers aan je profiel gekoppeld worden. Je kunt hiervoor altijd contact opnemen met de communicatieafdeling van je faculteit.

Wetenschapsdossiers

In de wetenschapsdossiers vestigen we de aandacht op onderzoeksgebieden waarin de universiteit een lange traditie heeft en die aansluiten bij de actualiteit. De decanen van de faculteiten beslissen over de onderwerpen van deze dossiers.

Bij de faculteit Governance en Global Affairs vinden wij het belangrijk om het onderzoek dat bij ons gedaan wordt te delen met een breed publiek. Daarnaast willen wij de onderzoekers zo goed mogelijk ondersteunen met het naar buiten brengen van onderzoeksresultaten, artikelen, nieuws en publicaties. 

Verschillende kanalen van FGGA
Er zijn verschillende manieren om onderzoeksresultaten naar buiten te brengen.  Neem altijd contact met ons op, en we bespreken samen wat er mogelijk is. 

Website

Zodra wij op de hoogte zijn van een media-optreden of artikel maken wij een in de media bericht op onze facultaire website. Publicaties, boeken of artikelen plaatsen wij bij onderzoeks-output. Dit wordt ook opgenomen in het nieuwsoverzicht op de website.

Nieuwsbrief

Elke week versturen wij een nieuwsbrief naar onze medewerkers. Dit is de interne nieuwsbrief. Ook leveren wij nieuws aan voor de maandelijkse alumni nieuwsbrief en de wekelijkse (medewerkers)nieuwsbrief die vanuit Leiden verstuurd wordt.

Heb je content voor de nieuwsbrief? Mail dan naar nieuwsbrief@fgga.leidenuniv.nl 

Social media

De faculteit is actief op Twitter, Linkedin, Facebook en Instagram. 
Tag ons, zodat wij jouw bericht kunnen delen.

Persberichten

Het kan zijn dat de onderzoeksresultaten interessant zijn voor de media. In dat geval maken wij een persbericht en sturen wij dit uit voor landelijke, lokale of vakmedia. Het maken van het bericht gaat altijd in overleg met de desbetreffende onderzoeker. 

In de media

Ben je in de media geweest? Wij horen het graag zodat wij er aandacht aan kunnen besteden. Mail naar communicatie@fgga.leidenuniv.nl 

Word je gebeld door een journalist en heb je hulp nodig? Wij kunnen je helpen met het formuleren van een antwoord of het zoeken van de juiste persoon of afdeling om de journalist te woord te staan. Neem contact op met onze adviseur wetenschapscommunicatie Sabine Waasdorp.

Voor onderzoekers die het interessant vinden om mediatraining te krijgen zijn er verschillende mogelijkheden zowel in- als extern.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.