Universiteit Leiden

nl en

Onderzoek in de publiciteit

Wetenschappelijke resultaten zijn niet alleen van belang voor de wetenschap, maar het is ook belangrijk dat het brede publiek op de hoogte is van de ontdekkingen die onze onderzoekers doen.

Wat moet u doen om met uw onderzoek in het nieuws te komen? Hoe brengt u onderzoeksresultaten onder de aandacht van een breder publiek? Bijvoorbeeld uw promotie-onderzoek of een publicatie? Neem contact op met de adviseur wetenschapscommunicatie van de universiteit.

Verschillende kanalen

Universitair nieuws bereikt de media via verschillende kanalen: door nieuwsartikelen op de universitaire website, social media, de wekelijkse nieuwsbrief en via persberichten. Wanneer daar aanleiding toe bestaat, brengt de adviseur wetenschapscommunicatie een persbericht uit.

Promotie

Gaat u promoveren? Als u een datum aanvraagt voor de verdediging van uw proefschrift, krijgt u het verzoek om een korte lekensamenvatting van uw onderzoek in te sturen via een online formulier. Deze samenvatting verschijnt in de agenda van de universitaire website en in het onderdeel Onderzoeksoutput. Op basis van deze samenvatting beoordeelt de nieuwsredactie of en hoe er aandacht aan uw promotie wordt besteed.

Oratie

Voorafgaand aan elke oratie schrijft de nieuwsredactie een persbericht. Hiervoor wordt ruim van te voren contact opgenomen met de hoogleraar. Met dit persbericht attenderen we journalisten en het brede publiek op de oratie en maken we breed bekend welke nieuwe expertise de universiteit in huis heeft.

Aandacht voor een publicatie

Heeft u een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift of publiceert u een boek? Laat dit dan zo snel mogelijk (na acceptatie) weten aan de adviseur wetenschapscommunicatie of de afdeling communicatie van uw faculteit. We bespreken met u hoe we uw publicatie onder de aandacht van het brede publiek brengen.

Subsidies NWO of EU

Krijgt u een subsidie van NWO of een Europese subsidie ? Laat dit zo snel mogelijk weten aan de adviseur wetenschapscommunicatie of de afdeling communicatie van uw faculteit. In overleg besluiten we op welke manier we het brede publiek hiervan op de hoogte brengen.

Bent u goed vindbaar?

Wilt u goed vindbaar zijn voor journalisten die op zoek zijn naar een deskundige die commentaar kan leveren op de actualiteit? Zorg dan dat uw profielpagina op orde is. Dit houdt in dat de juiste trefwoorden in het Nederlands en Engels zijn toegevoegd aan uw profielpagina. Dit is belangrijk voor een goede vindbaarheid via de website en Google. Daarnaast kunnen gerelateerde pagina’s worden gekoppeld, zoals nieuwsartikelen, agenda-items. onderzoeksprojecten, onderwijspagina's en dossiers.

Wetenschapsdossiers

We gebruiken wetenschapsdossiers om de schijnwerpers te zetten op onderzoek waar de universiteit al een jaren lange geschiedenis heeft en dat aansluit bij actuele onderwerpen. De onderwerpen voor deze dossiers zijn aangegeven door de decanen van de faculteiten.

 

Bij de faculteit Governance en Global Affairs vinden wij het belangrijk om het onderzoek dat bij ons gedaan wordt te delen met een breed publiek. Daarnaast willen wij de onderzoekers zo goed mogelijk ondersteunen met het naar buiten brengen van onderzoeksresultaten, artikelen, nieuws en publicaties. 

Verschillende kanalen van FGGA
Er zijn verschillende manieren om onderzoeksresultaten naar buiten te brengen.  Neem altijd contact met ons op, en we bespreken samen wat er mogelijk is. 

Website

Zodra wij op de hoogte zijn van een media-optreden of artikel maken wij een in de media bericht op onze facultaire website.  Publicaties, boeken of artikelen plaatsen wij bij onderzoeks-output. Dit wordt ook opgenomen in het nieuwsoverzicht op de website.

Nieuwsbrief

Om de week versturen wij een nieuwsbrief naar onze medewerkers. Dit is de interne nieuwsbrief. Ook leveren wij nieuws aan voor de maandelijkse alumni nieuwsbrief en de wekelijkse (medewerkers)nieuwsbrief die vanuit Leiden verstuurd wordt.

Social media

de faculteit is actief op Twitter, Linkedin, Facebook en Instagram.  
Tag ons, zodat wij jouw bericht kunnen delen.

Persberichten

Het kan zijn dat de onderzoeksresultaten interessant zijn voor de media. In dat geval maken wij een persbericht en sturen wij dit uit voor landelijke, lokale of vakmedia. Het maken van het bericht gaat altijd in overleg met de desbetreffende onderzoeker. 

In de media

Ben je in de media geweest? Wij horen het graag zodat wij er aandacht aan kunnen besteden.

Wij sturen elke week een media-update met een overzicht van de ‘in de media berichten’. Wil je in dit overzicht meegenomen worden? Laat het ons weten via communicatie@fgga.leidenuniv.nl.

Wij maken daarnaast op de website ‘in de media’ berichten.

Word je gebeld door een journalist en heb je hulp nodig? Wij kunnen je helpen met het formuleren van een antwoord of het zoeken van de juiste persoon of afdeling om de journalist te woord te staan. Voor onderzoekers die het interessant vinden om mediatraining te krijgen zijn er verschillende mogelijkheden zowel in- als extern.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie