Universiteit Leiden

nl en

Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachineoptimalisatie is het optimaliseren van een website op zowel technische als tekstueel vlak om daarmee de site hoger te laten scoren in de resultaten van zoekmachines als Google. Op de techniek heeft u als redacteur niet veel invloed, maar er zijn wel zaken waar u rekening mee kunt houden bij het schrijven van een tekst.

Zoekmachines zoals Google indexeren websites. Hiermee legt een zoekmachine vast uit hoeveel pagina's een website bestaat. Ze speuren daarvoor alle pagina's van uw site af naar links. Daarnaast bepaalt een zoekmachine de relevantie van uw pagina's op basis van een aantal zaken. Hieronder vindt u de drie belangrijkste: 

  • Het aantal links van andere websites naar een website

    Dit bepaalt het relatieve belang van een website voor een zoekmachine.
  • De toegankelijkheid van de website.

    De techniek van de website moet er aanbijdragen dat een zoekmachine eenvoudig de inhoud en links naar andere pagina's kan vinden.
  • De inhoud van de website

    Een zoekmachine verdeelt de tekst van een webpagina in onderdelen. De onderdelen krijgen een waardering. De waardering van de onderdelen bepaalt de positie van de web pagina inde zoekresultaten.

Er zijn daarnaast nog meer zaken en er komen ook steeds nieuwe factoren bij. Een website achter een https verbinding scoort hoger, dan een pagina achter een niet beveiligde verbinding. Een snellere laadtijd van je site leidt ook tot een hogere plek in de zoekresultaten, maar dat zijn zaken waar je als redacteur weinig invloed op hebt.

De belangrijkste rol die een redacteur heeft, is het maken van goede content. Hier volgen daarom een aantal tips voor het maken van zoekmachinevriendelijke content.

Bepaal de zoekwoorden

Welke zoekwoorden gebruikt iemand die jouw informatie zoekt? Noteer deze woorden in enkelvoud en meervoud. Bedenk ook synoniemen.

Tip: Google Adwords biedt de tool Hulpprogramma voor zoekwoorden waarmee je inspiratie op kunt doen voor zoekwoorden. Met deze tool krijg je ook inzicht in het aantal zoekopdrachten voor een bepaald zoekwoord per maand.

Verwerk zoekwoorden in belangrijke webpagina onderdelen

Hieronder volgen een aantal tips voor het verwerken van zoekwoorden in de onderdelen van een webpagina.

1. Koppen en tussenkoppen

Verwerk de zoekwoorden in de kop van een tekst en gebruik regelmatig tussenkoppen. Zoekmachines waarderen de teksten van koppen hoger dan andere teksten. Zorg dat de koppen informatief zijn en dat deze zoekwoorden bevatten. Tussenkoppen zorgen bovendien voor beter leesbare teksten.

Tip: Woorden aan het begin van een kop worden beter gewaardeerd dan woorden aan het eind van de kop.

2. Lopende tekst

Zorg dat de zoekwoorden in de lopende tekst voorkomen. Varieer met enkelvoud, meervoud en synoniemen van de zoekwoorden. Richt je hierbij vooral op het bovenste deel van de pagina: zoekmachines scannen vaak de eerste 250 woorden.

Tip: Dikgedrukte woorden wordt beter gewaardeerd, overweeg dit bij zoekwoorden.

3. Opsommingen

Zoekmachines besteden extra aandacht aan opsommingen omdat de inhoud hiervan vaak belangrijk is. Iedere keer dat inhoud kan worden omgezet van een ongedifferentieerde blok tekst naar een opsomming, worden bezoekers en zoekmachines geholpen om de betekenis van de pagina te begrijpen.

Tip: Houdt opsommingen kort (drie tot vijf bullets): zoekmachines waarderen opsommingen lager naar mate ze langer worden.

4. Links

Links geven een indruk van de context van een webpagina. Benadruk dit door het gebruik van betekenisvolle links. Vermijd “klik hier”, en gebruik bijvoorbeeld “meer informatie over studeren in Leiden” als linktekst.

Tip: Gebruik in de linktekst ook zoveel mogelijk zoekwoorden.

5. Alt-text

Zoekmachines kunnen niet zien wat er op een afbeelding staat. Hiervoor is de alt-tekst (alternatieve tekst). Vul een beschrijving in bij de alt-text, en laat hier de zoekwoorden terugkomen. Ook voor slechtzienden/blinden, die software gebruiken om voor te lezen wat er op een pagina staat, is alt-tekst van belang. In Hippo wordt dit automatisch gedaan.

6. URL

Ook de URL of webadres (www.universiteitleiden.nl) wordt door zoekmachines geïndexeerd. Wanneer je leesbare URL’s hebt, draagt dit bij aan een goede waardering. Veel moderne CMS-systemen bieden de mogelijkheid om zelf aan te geven wat de URL van een webpagina moet worden. Probeer ook hierin de zoekwoorden te verwerken.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie