Universiteit Leiden

nl en

Social media

Het gebruik van social media is een leuke manier om in contact te komen met anderen, of op de hoogte te blijven van nieuws en ontwikkelingen. Het is een uitstekende manier om te laten weten wat je bezighoudt en te horen waar anderen mee bezig zijn. Maar er zitten ook mindere kanten aan social media: er is desinformatie, trollen, respectloze reacties of zelfs misbruik van data zoals foto’s.

Elke student of medewerker van de Universiteit Leiden is een soort ambassadeur van de universiteit. Daarom moedigt de universiteit het gebruik van social media door hen aan, en beschermt hun vrijheid van meningsuiting ook online, indachtig ons motto Praesidium Libertatis. Maar dat komt met een grote verantwoordelijkheid voor onze studenten en medewerkers, om ook online de waarden van onze academische gemeenschap na te leven.

Acht gouden tips voor social media

Gebruik onze gouden tips om het positieve uit social media te halen.

  1. Wees nauwkeurig, integer en eerlijk

    Zorg dat feiten kloppen en vermeld de bron. Ben je academicus? Dan ben je dat online ook en zul je daar op worden afgerekend. Als je een fout maakt, geef het dan ruiterlijk toe en maak zo nodig excuses.
  2. Respecteer je publiek

    Denk na voordat je iets online zet. Blijf respectvol en fatsoenlijk, ook in discussies. Houd een open blik voor perspectieven en meningen die verschillen van die van jezelf
  3. Wees trots op de universiteit

    Maar spreek nooit namens de universiteit. Gebruik geen officiële logo’s op je privéaccount.
  4. Wees je bewust van aansprakelijkheid en privacy

    Hou rekening met auteursrecht. Verspreid geen informatie over of foto’s van individuen zonder toestemming. Plaats geen vertrouwelijke informatie over de Universiteit Leiden, haar studenten, alumni of collega-medewerkers.
  5. Let op de relatie tussen werk en privé

    Heb je in je profiel aangegeven waar je werkt? Realiseer je dan dat je ook in je vrije tijd als medewerker van de universiteit gezien kan worden.
  6. Wees authentiek

    Online is geen aparte wereld, dus zorg dat je daar dezelfde persoon bent als offline.
  7. Verken de omgeving

    Kijk bij anderen (bijvoorbeeld collega’s) hoe zij social media gebruiken. Kijk wat jou aanspreekt en volg hun voorbeeld. Maak met collega’s/medestudenten afspraken over het delen van zaken die in de werk/studieomgeving besproken zijn.
  8. Modereer je reacties en tijdlijn

    Hou dagelijks bij welke reacties je krijgt en reageer tijdig op commentaar. Houd het leuk voor jezelf (en je volgers) door je timeline te cureren: blokkeer of mute ongepaste accounts of trollen.

De Universiteit Leiden hanteert ook een Gedragscode Social Media voor haar studenten en medewerkers.

Contactpersonen

Heb je vragen over het gebruik van social media, of wil je een corporate account starten? Wil je content aandragen voor een van de universitaire of facultaire social media kanalen, of overleggen over de mogelijkheden daarvoor? Dan kun je bij de volgende personen/teams terecht:  

Faculteit of eenheid

Vragen/verzoeken naar:

SCM
(Universiteit Leiden-accounts)

Twitter/LinkedIn: nieuws@leidenuniv.nl 

Facebook/Instagram: socialmedia@bb.leidenuniv.nl 

Archeologie redactie@arch.leidenuniv.nl
ASCL Fenneken Veldkamp
f.veldkamp@asc.leidenuniv.nl
Governance & Global Affairs communicatie@fgga.leidenuniv.nl
Geesteswetenschappen

webredactie@hum.leidenuniv.nl

Geneeskunde/LUMC socialmedia@lumc.nl
Honours Academy redactie@ha.leidenuniv.nl
ICLON communicatie@iclon.leidenuniv.nl
LLInC comms@llinc.leidenuniv.nl
Rechten communciatie@law.leidenuniv.nl
Sociale Wetenschappen

socialmedia@fsw.leidenuniv.nl

Universitieitsbibliotheek Guus Jansen
a.j.janssen@library.leidenuniv.nl
Wiskunde & Natuurwetenschappen news@science.leidenuniv.nl 

Overzicht Social media accounts Faculteit Geesteswetenschappen

De faculteit is actief op verschillende social media:

  • Twitter, ruim 6915 volgers: journalisten en onderzoekers
  • Facebook, ruim 1070 volgers: studenten en alumni
  • Instagram, ruim 4381 volgers: studenten en studiekiezers
  • Youtube, ruim 17.600 abonnees: studiekiezers en studenten 
  • LinkedIn, ruim 1359 volgers: studenten, alumni, medewerkers, experts en onderzoekers

Twitter

Via het facultaire twitteraccount plaatsen we nieuws over wetenschappers, onderzoek en onderwijs. De faculteit heeft accounts op Twitter gebundeld (lists): 

Facebook

Via het facultaire account plaatsen we berichten die interessant zijn voor studenten, medewerkers en alumni van de Faculteit Geesteswetenschappen. Naast het facultaire account hebben de opleidingen binnen de faculteit Facebook groepen waar studenten elkaar ontmoeten en aanstaande studenten alvast medestudenten kunnen ontmoeten, en tips kunnen krijgen over op kamers gaan, studeren, het studentenleven en leuke evenementen.

Instagram

Via het facultaire instagram account krijg je een beeld van de Faculteit Geesteswetenschappen, de stad Leiden, de studenten en medewerkers. 

LinkedIn

De facultaire pagina op Linkedin is een plek waar we de resultaten van onze wetenschappers delen, zoals bijzondere subsidies of prijzen of mijlpalen in hun onderzoek.

Opleidingen en alumniverenigingen op LinkedIn

Verder van de faculteit op Linkedin

Blogs

Universitaire groepsblogs

Meer Geesteswetenschappen

Persoonlijke blogs van wetenschappers

Studenten

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.