Team Marketing
Team Marketing van Universiteit Leiden is het aanspreekpunt voor alles rondom de werving van bachelor- en masterstudenten, nationaal en internationaal. De activiteiten worden datagedreven, strategisch en creatief uitgevoerd om het merk van de universiteit te versterken en aankomende studenten te begeleiden in hun besluitvormingsproces. De focus ligt op het informeren, inspireren en betrekken van aankomende studenten door middel van gerichte communicatie en aantrekkelijke wervingsactiviteiten. Dit doen we altijd in nauwe samenwerking met faculteiten en andere partners binnen en buiten de universiteit.
Het team richt zich op:
De studiekiezer centraal
De behoeften, vragen en twijfels van studiekiezers worden in kaart gebracht. Van eerste oriëntatie tot aanmelding wordt ondersteuning en begeleiding geboden.
Merk en reputatie versterken
Het doel is de (inter)nationale zichtbaarheid van Universiteit Leiden te vergroten. We staan voor academische kwaliteit, maatschappelijke relevantie en menselijke maat.
Data gedreven en slim werken
Data geeft richting aan keuzes en zet technologie in om efficiënter en effectiever te werken. Zo sluiten de universiteit beter aan bij wat studiekiezers verwachten.
Gezamenlijkheid versterken
Er wordt samengewerkt met faculteiten en diensten aan een marketingaanpak met gezamenlijke doelen en duidelijke verantwoordelijkheden.
Werkzaamheden van Team Marketing
De werkzaamheden zijn gebundeld in de volgende expertisegebieden:
Strategie & Advies
Strategie en Advies is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en coördineren van de centrale marketingstrategie voor studentenwerving. Hierbij staan de behoeften van studiekiezers centraal. Faculteiten en diensten worden geadviseerd over positionering, doelgroep benadering en campagnevoering. Ook wordt de samenwerking binnen de universiteit gestimuleerd en ligt de nadruk op een gedeelde koers en duidelijke verantwoordelijkheden.
Voorbeelden van werkzaamheden:
- Strategisch marketingadvies
 - Coördinatie van centrale en facultaire campagnes
 - Positionering en merkversterking
 - Internationale wervingsstrategie
 
Contactpersonen:
- Carolyn Barr (Internationale werving)
 - Eduard Pupupin (Strategie en management)
 - Frank Parlevliet (Strategie en advies)
 - Rik Groot (Marketing Intelligence)
 - Puck Doderer (Campagne en Content)
 
Data & Onderzoek
Data en inzichten onderbouwen en verbeteren continu de keuzes. Van CRM-beheer tot analyse van campagneprestaties: de communicatie sluit aan bij de verwachtingen van studiekiezers.
Voorbeelden van werkzaamheden:
- CRM-marketing en beheer (Microsoft Dynamics)
 - Doelgroepanalyse en segmentatie
 - Online marketing op diverse kanalen (Google en Meta)
 - E-mailmarketing
 - Marktonderzoek naar studiekeuzegedrag
 
Contactpersonen:
- Chantal Ottink (E-mail marketing)
 - Dirk-Jan Nijessen (CRM en marktonderzoek)
 - Eline Suhonic (Online marketing)
 - Rik Groot (Marketing Intelligence)
 
Campagne & Content
Inspirerende en informatieve content worden hier ontwikkeld die studiekiezers helpt bij hun oriëntatie. Van websites en social media tot video’s, drukwerk en e-mailcampagnes: de juiste boodschap op het juiste moment via het juiste kanaal.
Voorbeelden van werkzaamheden:
- Beheer website en (inter)nationale portalen (QS, Keystone Academics, StudyPortals, Find A University, Appily, HOVI)
 - Social media (Meta en YouTube)
 - Drukwerk (bijvoorbeeld flyers en brochures)
 - Foto- en videoproducties
 
Contactpersonen:
- Chantal Ottink (E-mail marketing)
 - Eline Suhonic (Online marketing)
 - Joy Andriessen (Social media)
 - Puck Doderer (Campagnes)
 - Meriam van der Spek (Content marketing) (Tijdelijke vervanger i.v.m. zwangerschapsverlof: Iris Kole
 
Studievoorlichting & Evenementen
Het organiseren en ondersteunen van voorlichtingsactiviteiten die studiekiezers in contact brengen met de universiteit. Denk aan Open Dagen, schoolvoorlichting en (inter)nationale beurzen. Ook wordt de inzet van de Studielijn gecoördineerd: een team van studenten dat vragen beantwoordt van studiekiezers en helpt bij communicatie en evenementen.
Voorbeelden van werkzaamheden:
- Open Dagen (online en op locatie)
 - Schoolvoorlichting
 - Onderwijsbeurzen en informatiemarkten
 - Internationale beurzen
 - Studielijn: callcenter/frontdesk voor vragen van studiekiezers
 - Relatiebeheer met (inter)nationale counselors en decanen
 
Contactpersonen:
- Carolyn Barr (Internationale werving en netwerken)
 - Dennis Hoencamp (Open dagen)
 - Myrthe Lubbers (Voorlichtingen en schoolbezoeken nationaal)
 
Samenwerken met ons?
Ben je collega binnen de universiteit en heb je hulp nodig bij een campagne, contentontwikkeling of data-analyse? Of ben je een externe partner met vragen over samenwerking of informatievoorziening? Neem gerust contact met ons op.