Universiteit Leiden

nl en

Communicatie | Outreach | Transferable skills

Boost Your Research Impact: Blogging for Academics

Hoe zorg je ervoor dat je onderzoek opvalt? Online media zijn een belangrijk onderdeel van het antwoord. Of je nu je naam wilt vestigen in de wetenschap, bijdragen aan het publieke debat, of gewoon plezier hebt in het delen van je kennis: deze training helpt je op weg. Met bloggen als startpunt leer jij hoe je strategie omzet in impactvolle actie.

Doelgroep
Promovendus
Docenten
Hermen Visser, Willemien Groot
Werkvorm
Training
Een combinatie van theorie, groepssessies en individuele begeleiding.
Studielast
12 uur (4 uur training en 8 uur huiswerk)
Startdata 2025
16 september, 18 november

Waarom deze cursus?

Deze training gaat over het ontwikkelen van een strategische benadering van online communicatie en de praktische uitvoering daarvan. Een goed doordachte online aanwezigheid helpt je om:

  • Maatschappelijke impact te maken: Deel je onderzoek met het grote publiek en draag bij aan het publieke debat.
  • Je naam te vestigen als expert: Vergroot je zichtbaarheid in je vakgebied en daarbuiten.
  • Je communicatievaardigheden te verbeteren: Oefen met het helder en boeiend vertellen van je wetenschappelijke verhaal.
  • Nieuwe deuren te openen: Van onverwachte samenwerkingen tot nieuwe carrièremogelijkheden.

Wat ga je leren?

Tijdens deze training leer je om vanuit strategie aan je online zichtbaarheid te werken. Met een blogpost als centrale oefening ga je direct aan de slag. We behandelen de volgende onderwerpen:

De volgende onderwerpen komen aan bod:

  • Strategie: Hoe stem je jouw online aanwezigheid af op je carrièredoelen en maatschappelijke impact?
  • Niche: Hoe vind je jouw unieke niche in het online ecosysteem?
  • Inhoud: Hoe bedenk je onderwerpen en schrijf je aansprekende teksten?
  • Praktijk: Hoe structureer je een blogpost, publiceer je deze op een platform (we werken met WordPress) en zorg je voor de verspreiding ervan? We maken ook een LinkedIn-post om jouw nieuwe blogpost te promoten.
  • Feedback: Je ontvangt persoonlijke feedback op je eigen strategie en concept-blogpost. Tijdens een feedbacksessie kun je ook andere vormen van (online) communicatie bespreken die relevant zijn voor jouw doelen.

Aan het einde van de training heb je niet alleen jouw eerste blogpost gemaakt, maar ook een duidelijke strategie ontwikkeld voor online zichtbaarheid als onderzoeker.

Praktische informatie

  • Je kan je aanmelden voor deze cursus door op de registratieknop te drukken aan de rechterkant van deze webpagina.
  • De training is gratis voor promovendi met een arbeids- en/of aanstellingsovereenkomst.
  • Let op! Ben je een extern financierde of buitenpromovendus? Bespreek je deelname eerst met je begeleider.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.