Universiteit Leiden

nl en

Didactiek - Basis Kwalificatie Onderwijs

Uitvoeren van onderwijs (BKO-module)

Leer uw colleges te structureren, uw studenten te bereiken en activerende werkvormen en hulpmiddelen te gebruiken.

Doelgroep
Docent
Gast
Promovendus
Docenten
Marijne Scherjon  (Onderwijskundig adviseur) Heleen Verkiel  (Onderwijskundig adviseur) Agnesa Gashi  (Onderwijskundige)
Werkvorm
Training
Meer informatie
trainingoffice@llinc.leidenuniv.nl

Wat is mijn rol als docent wanneer ik hoorcollege geef? Hoe zorg ik ervoor dat al mijn studenten daadwerkelijk werken in mijn werkgroepen? Welke activerende werkvormen en hulpmiddelen kan ik gebruiken? Wat kan ik doen om mijn studenten te motiveren? 
In deze training krijgt u handvatten, theorie en praktische oefeningen om antwoorden te vinden op bovenstaande vragen.

Deze training biedt ondersteuning bij uw BKO-traject en is in overeenstemming met de universitaire BKO-eindtermen.

We bieden deze training ook in het Engels aan.

Programma - werkwijze

De training 'Uitvoeren van onderwijs' bestaat uit drie bijeenkomsten en is gericht op algemene basisdidactiek. Naast algemene basisdidactiek, werkt iedere deelnemer aan zijn/haar persoonlijk leerdoel. Het is onze intentie om elke deelnemer op zijn/haar niveau een stap verder te brengen.

1ste bijeenkomst 
Wat is mijn visie en persoonlijk leerdoel? Hoe structureer ik mijn hoorcollege/werkgroep? Welke interactieve werkvormen en hulpmiddelen kan ik effectief inzetten? Welke vragen kan ik stellen om mijn studenten te betrekken? Wat is de zin en onzin van Powerpoint?

2de bijeenkomst 
Hoe motiveer ik mijn studenten? Hoe kan intervisie met collega’s helpen mijn problemen op te lossen? Hoe geef ik een boeiende, effectieve opening van mijn hoorcollege of werkgroep? Deelnemers laten elkaar een opening van hoorcollege of werkgroep zien. Hierop wordt mondelinge feedback gegeven.

3de bijeenkomst 
Waar vind ik onderwijskundige literatuur of informatie om bij te blijven? Hoe pakt mijn collega-docent het lesgeven aan? Deelnemers interviewen een collega en rapporteren hierover tijdens de bijeenkomst. Elke deelnemer voert voor de groep een voorbeeld uit de lespraktijk uit. Hierop wordt mondelinge feedback gegeven.

Leerdoelen

  • Analyseren structuur hoorcollege/werkgroep
  • Leerdoelen formuleren voor hoorcollege/werkgroep;
  • Interactieve werkvormen toepassen en hulpmiddelen inzetten;
  • Rekening houden met motivatie en manieren van leren;
  • Raadplegen van onderwijskundige bronnen;
  • Uitvoeren van een voorbeeld uit de lespraktijk.

Prijs

  • Medewerkers van de Universiteit Leiden/LUMC en  docenten van Erasmus Universiteit Rotterdam en TU Delft: €412,50
  • Andere deelnemers: €577,50

Studiebelastingsuren

13 uur opdrachten + 12 uur bijeenkomsten

Deelnemers over de cursus:

  • De omschakeling naar online onderwijs is heel goed aangepakt.
  • Er werden erg relevante en praktische suggesties gegeven.
  • Heel fijn dat er zo goed naar de deelnemers wordt geluisterd en dat de training aansluit op onze wensen.
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.