Universiteit Leiden

nl en

Didactiek

Effectief studeren: tentamenzelfvertrouwen

Hoe leert u studenten om stress te hanteren bij het studeren voor tentamens en bij het maken van tentamens? Er zijn veel studenten die aan hun capaciteiten twijfelen en onzeker worden over hun prestaties, juist op het moment dat ze moeten laten zien wat ze in huis hebben.

Doelgroep
Ondersteunend personeel
Docent
Simone Keijsers  (Studiekeuze-/loopbaanadviseur)
Werkvorm
Training
Workshop

In deze workshop worden er handvatten gegeven hoe u als studieadviseur studenten kunt begeleiden in het leren ontspannen, het aanpakken van piekeren en het doorbreken van negatieve gedachtencirkels. Tevens worden er tips gegeven over wat een student met een blokkade tijdens een tentamen kan doen. Op die manier wordt hun vertrouwen in de studie en de eigen vaardigen vergroot.

Voor wie

Studieadviseurs werkend op junior en senior niveau.

Onderwerpen

Tijdens deze training krijgt u inzicht in:

  • Hoe studenten denken over tentamens en waar ze tegenaan lopen.
  • Hoe u in de praktijk met studenten in gesprek kan gaan over onzekerheden.

Na afloop van de training

Na de training kunt u als studieadviseur in gesprek met uw studenten kijken naar diens denkpatronen hoe de student die kan doorbreken en stress kan reduceren. Eventueel kunt u zelf een workshop voor studenten verzorgen.

Aanpak

Tijdens de training krijgt u theorie over studie- en tentamenstress samen met veel praktische tips over wat een student er zelf aan kan doen. De rode draad in de workshop is de informatie die studenten in een workshop hierover aangereikt krijgen. Het is een interactieve training met mogelijkheid tot input van de deelnemers.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie