Universiteit Leiden

nl en

Account activeren en beheren

U kunt uw account activeren en beheren via Account Services. Om optimaal gebruik te maken van Account Services is het van belang dat u uw account bij het eerste gebruik op de juiste manier inricht.

Eerste gebruik

Nadat u een brief of e-mail over uw ULCN-account heeft ontvangen, kunt u uw account niet meteen gebruiken. Als u een activeringsbrief of e-mail heeft ontvangen, moet u eerst uw account activeren. Als u een brief heeft ontvangen met een tijdelijk wachtwoord, moet u dat tijdelijke wachtwoord eerst wijzigen. Uw account is dan al wel geactiveerd.

Activeren

Bij het activeren van uw account moet u een aantal gegevens controleren en/of instellen. Dit stelt u onder andere in staat om zonder tussenkomst van een helpdesk zelf uw account te beheren via Account Services. U wordt daarom gevraagd de volgende zaken in te stellen:

Tijdens het activatieproces ontvangt u per mail of sms een beveiligingscode. U ziet vanzelf waar en wanneer uw deze code moet invoeren. Na het aanmaken van uw wachtwoord kunt u uw account gebruiken.

Inloggen lukt niet

U heeft een gebruikersnaam en wachtwoord ontvangen, maar kunt niet inloggen. Dit kan de volgende oorzaken hebben:

  • Uw account is nog niet geactiveerd. Activeer uw account.
  • Uw wachtwoord is verlopen. Reset uw wachtwoord.
  • U logt in met de verkeerde gebruikersnaam. Uw (u)mailadres is niet uw gebruikersnaam.
  • U heeft (per ongeluk) CAPS LOCK aanstaan en vult uw gebruikersnaam of wachtwoord in met hoofdletters.
  • ULCN of de toepassing waar u probeert in te loggen heeft een storing. Controleer de storingenpagina voor onderhoud en storingen.

Neem contact op met een helpdesk als bovenstaande oorzaken niet van toepassing zijn.

Gegevens beheren en wijzigen

U kunt uw accountgegevens beheren via Account Services. Bij het aanmaken van uw ULCN-account worden daar het niet-universitaire e-mailadres en mobiele nummer die u heeft opgegeven bij de personeelsadministratie getoond. U kunt deze gegevens in Account Services wijzigen. Ze zijn dan echter niet gewijzigd in de personeelsadministratie. Deze gegevens worden nergens gepubliceerd. Ze worden alleen gebruikt voor het beheer van uw gegevens in Account Services.

U kunt in Account Services ook uw wachtwoord wijzigen of uw gebruikersnaam op vragen.

Registratie gegevens

ULCN registreert van medewerkers de volgende gegevens: 

  • naam, adres, woonplaats
  • geboortedatum, geslacht
  • gebruikersnaam en wachtwoord
  • aanstelling(en)

Deze gegevens worden beveiligd opgeslagen.

Publicatie gegevens

Op de website van de universiteit worden uw naam, e-mailadres en werkplekgegevens getoond.

Phishing mails

Internetcriminelen proberen via e-mail aan uw accountgegevens te komen (met een zogenoemde phishing mail). Deze berichten lijken qua lay-out afkomstig van ULCN of de Universiteit Leiden, maar zijn dat niet. In zo'n mail krijgt u de vraag uw accountgegevens te mailen. Of er staat een link in naar een inlogpagina die sprekend lijkt op de echte ULCN-inlogpagina. Beantwoord dergelijke mailberichten nooit. Klik nergens op en verwijder ze direct uit uw mailbox.

Wij vragen nooit om uw accountgegevens. Wel ontvangt u mailberichten over de status van uw ULCN-account en wachtwoord. Bekijk een voorbeeldbericht. Ontvangt u een mailbericht en twijfelt u over de legitimiteit? Klik dan nooit op de links die in het bericht zijn opgenomen.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie