Anna van Duijvenvoorde bij Radio Sleutelstad over podcast Breingeheim

Welke invloed heeft de sociale omgeving van jongeren op hun welzijn, hun brein en hun gedrag? Die vraag staat centraal in de podcast Breingeheim die Anna van Duijvenvoorde in samenwerking met Anne Miers en een groep studenten maakte. Bij Radio Sleutelstad vertellen Anna en Anne over de totstandkoming en het doel van de podcast.

Radio Sleutelstad

'Het idee voor de podcast Breingeheim is een beetje rollend ontstaan', vertelt Anna van Duijvenvoorde bij Radio Sleutelstad. 'We waren er in eerste instantie niet eens zeker van of wel voldoende afleveringen konden maken, terwijl we nu denken dat we er nog veel meer zouden kunnen maken.' Ze praten voorzichtig over een seizoen 2 waarin ze onderwerpen als prestatiedruk, motivatie, onzekerheid en empathie zouden willen belichten. 'Misschien dat we met die onderwerpen ook wel andere doelgroepen dan jongeren zouden kunnen bereiken', aldus Miers. De avond met Robert - Podcast Breingeheim (7 februari 2023).

Studium Generale - Universiteit Leiden

Anna van Duijvenvoorde gaf in het kader van de Studium Generale serie over onzekerheid een lezing over het risicogedrag van pubers. Ze illustreert aan de hand van het puberbrein waarom sommige pubers, in tegenstelling tot de meeste volwassenen en dieren, onzekerheid opzoeken. Wat kunnen we hiervan leren Bekijk de lezing hier terug: Onzekerheid opzoeken - risicogedrag in pubers en zebravissen (6 februari 2023).

Psychology Today

Hoe verbeter je je academische succes? Die vraag beantwoorden Anna van Duijvenvoorde en Gulia Murgia in Psychology Today. Ze benadrukken dat de beste manier om academisch succesvol te worden niet is om je alleen maar te focussen op je studie. Je behaalt het meeste succes door een balans te creëren tussen productieve studiedagen, momenten van sociaal contact, prosociaal gedrag, zoals het helpen van anderen, en self-care momenten. Improve Your Academic Success This Year (3 februari 2023).

BNR Wetenschap vandaag

Gedrag | Waarom nemen jongeren meer risico's dan ouderen? (28 juli 2022)

Anna van Duijvenvoorde is senior onderzoeker in het Brain & Development Research Center van de Universiteit Leiden. Zij richt zich voornamelijk op het leren van positieve en negatieve feedback en risicogedrag tijdens de adolescentie. Onlangs kreeg ze voor haar onderzoek naar de ontwikkeling van de hersenen en gedrag van jongeren de Heineken Young Scientist Award. Samen Leren is een nieuw project waarin onderzocht wordt hoe adolescenten leren van en over anderen. Daarover vertelt zij in diverse media.

Eerder in de media

Leidsch Dagblad

2020 moest voor veel tieners een druk schooljaar vol gezelligheid worden, maar in plaats daarvan belandden ze in een lockdown naast hun ouders op de bank. Volgens ontwikkelingspsychologen Anna van Duijvenvoorde en Christel Klootwijk is het juist in zo’n uitzonderlijke situatie belangrijk om naar de ervaring van jongeren te blijven luisteren. Daarom zetten zij tijdens de eerste lockdown een dagboekstudie op. Lees het interview in het Leidsch Dagblad.
'Luister naar jongeren zélf' (18 augustus 2021)

De Psycholoog

Anna van Duijvenvoorde vertelt over haar onderzoek naar de hersenontwikkeling van tieners: 'Het stereotype beeld dat pubers veel risico’s nemen omdat ze die risico’s niet zien of niet nadenken, hebben we met ons onderzoek onderuit gehaald.'
Volwassenen kunnen zich moeilijk verplaatsen in tieners (4 december 2020)

Leidsch Dagblad

Voor de sociale ontwikkeling van jongeren is het goed dat de middelbare scholen na de zomervakantie weer volledig opengaan. 'School is een rijke omgeving. Daar zien jongeren elkaar en dat is belangrijk voor het sociaal leren', weet Van Duijvenvoorde.
Het gedrag en de hersenen van jongeren zijn ’zeer complex’. Ze nemen risico’s, ze houden van beloning, maar waarom? (€, 7 juli 2020)

Radio Sleutelstad - Science071

Beluister het interview met Van Duijvenvoorde in deze uitzending van Radio Sleutelstad waarin jongeren centraal staan.
Anna van Duijvenvoorde over het brein van jongeren (1 juli 2020)

De Volkskrant

Van Duijvenvoorde uit haar wetenschappelijk onderbouwde zorgen over het missen van een schoolperiode voor jongvolwassenen.
Prijswinnende onderzoeker: ‘Half jaar school missen kan erg ingrijpend zijn voor tieners' (29 juni 2020)