Olga van Marion bij Atlas over populaire muziek in de zeventiende eeuw

Welk nummer had in de zeventiende eeuw bovenaan de Top 2000 gestaan? Op die vraag gaf Olga van Marion antwoord in het televisieprogramma Atlas.

De afgelopen jaren onderzocht Van Marion welke liederen het populairst waren in de zeventiende eeuw. Daarbij werd vooral gelet op de melodie. Vanaf 1600 kwam het dichten van liedteksten namelijk erg in zwang. ‘Maar voor al die liederen waren niet voldoende componisten’, stelt Van Marion. De beste manier om toch nieuwe liederen te kunnen maken, was gebruik te maken van bestaande liederen die mensen snel konden leren.’ Met behulp van de Nederlandse liederenbank is het gelukt om de meest frequente gebruikte liederen te achterhalen en zo een ‘Top 40 van de Gouden Eeuw’ samen te stellen.

Meer weten?

Benieuwd welke melodie het populairst was in de zeventiende eeuw? De volledige aflevering Atlas is te zien op NPO Start.