Thijs Brocades Zaalberg in NRC over de verdraaiing van onderzoek naar de Indonesiëoorlog

Veteranenorganisaties verdraaien de uitkomsten van het onderzoek naar extreem geweld in de Indonesiëoorlog. Dat betoogt universitair docent Thijs Brocades Zaalberg met Rémy Limpach en Esther Zwinkels in een opiniestuk in NRC.

‘Vertegenwoordigers van veteranenorganisaties proberen de conclusies over het structurele karakter van marteling, executies, collectieve bestraffingen en andere vormen van extreem Nederlands geweld in Indonesië tussen 1945 en 1949 nog altijd buiten de deur te houden’, schrijven de auteurs. Volgens hen werkt die opstelling contraproductief: Een dergelijke reflex dwarsboomt de collectieve verwerking van deze zwarte bladzijde uit het koloniale verleden. Het hindert bovendien de defensieorganisatie, die zich nadrukkelijk als een lerende organisatie wil positioneren, bij het leren van belangrijke lessen.

Meer weten?

Het hele artikel is te lezen in NRC ().