Leidse wetenschappers in diverse media over bedreigingen prinses Amalia

Edwin Bakker, hoogleraar Terrorisme en Contraterrorisme, en Jelle van Buuren, universitair docent, bespreken in diverse media de consequenties van de bedreigingen aan het adres van prinses Amalia.

Bakker en van Buuren bespreken in diverse media dat de situatie waarin Amalia zich begeeft, een 'enorme aantasting' van haar leven is. De uitspraken van het koningspaar over de dreiging, geven aan dat de dreiging heel serieus genomen wordt.

De wetenschappers bespreken of 'georganiseerde misdaad' de lading nog wel dekt van wat er in Nederland speelt. Volgens Bakker denkt justitie daar ook over na, waarbij hij verwijst naar de eerste zitting tegen drie mannen die verdacht worden van betrokkenheid bij de moord op Peter R. de Vries, waarin justitie de moord terrorisme noemt. Deze zaak is volgens beide de aanleiding om de definitie van 'terrorisme' opnieuw onder de loep te nemen.

Edwin Bakker is hoogleraar Terrorisme en Contraterrorisme aan het Institute of Security and Global Affairs in Den Haag. Zijn onderzoeksonderwerpen zijn radicalisering en jihadistisch terrorisme in het algemeen en profielen van (jihadistische) terroristen in het bijzonder. Daarnaast richt zijn onderzoek zich op het omgaan met (angst voor) terrorisme en beleidsimplicaties op dit terrein.

Jelle van Buuren is universitair docent aan de Universiteit Leiden - Institute of Security and Global Affairs. Zijn onderzoeksinteresses liggen onder andere in de Europese politiesamenwerking, samenwerking van inlichtingen en grensbeheer. In zijn huidige onderzoek gaat hij in op de vraag welke rol complotdenken speelt in processen van delegitimisering.