Willemijn Aerdt bij NOS en BNR over de toenemende dreiging van Rusland en China in Nederland

Volgens de AIVD, MIVD en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid bedreigen China en Rusland de veiligheid van Nederland steeds meer. Willemijn Aerdts, expert op het gebied van inlichtingen- en veiligheidsdiensten en docent bij het Institute of Security and Global Affairs, bespreekt waarom Nederland snel doelwit is van deze landen.

Volgens Willemijn Aerdts zie je dat landen als China en Rusland steeds weer nieuwe manieren vinden om informatie uit Nederland te winnen en daar slimmer in worden. Nederland is een aantrekkelijk doelwit, omdat hier veel internationale organisaties zitten, zoals het Internationaal Strafhof, en omdat Nederland beschikt over hoogwaardige technologie, zoals chiptechnologie.

Verder vertelt Aerdts dat er dankbaar gebruikt gemaakt wordt van het feit dat Nederland een open land is. 'Inlichtingen- en veiligheidsdiensten hebben maar beperkte middelen om dit aan te pakken. Ze kunnen operaties opsporen en spionnen uitzetten, en bedrijven waarschuwen voor de gevaren. Maar het is niet mogelijk, en zeker ook niet wenselijk in een open democratie, om het land dicht te gooien of op grote schaal af te tappen', aldus Aerdts.

Lees het hele artikel op de website van NOS en luister de podcast van BNR hier