K-pop industrie schendt fundamentele mensenrechten

Onder de oppervlakte van de gelikte K-pop sterren ligt een Dorian Grey-achtig hart van een industrie dat zijn trainers en sterren mishandelt. Het is een systeem met absolute macht, wat niet kan standhouden als een positieve wereldwijde invloed. Zo schrijft Aleydis Nissen, onderzoeker aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid, in The Diplomat.

Aleydis Nissen

Schandalen komen veel voor binnen de K-pop industrie; geld wordt achtergehouden door het bedrijf dat de artiesten vertegenwoordigt en artiesten gedwongen om op te treden met positieve coronatests. Dit staat nog los van de onmenselijke trainingsschema’s, no-datingbeleid en seksualisering van minderjarigen.

Volgens Nissen en co-auteur Brandon Valeriano heeft Zuid-Korea te lang een industrie gesteund die het land via soft-power economische groei heeft bezorgd, maar hun bevolking laten vallen op het gebied van mensenrechten. Het land moet wettelijke middelen in gaan zetten om ervoor te zorgen dat de K-pop industrie mensenrechten gaat respecteren.

Lees het hele artikel in The Diplomat (EN).