AI als taalrechter

AI kan haatdragende taal detecteren en verwijderen, maar het is de vraag of daarbij altijd de juiste keuzes worden gemaakt. Studenten Tofigh Hasen Nezhad Nisi (Belastingrecht) en Terra Rolfe (Governance, Economics and Development, LUC) schreven hierover een artikel voor Leiden Science Magazine. Ze baseerden zich daarbij op kennis en ervaring die ze opdeden tijdens de Leidse interdisciplinaire minor AI & Society.

Anonieme, online communicatie en haatdragende taal vormen een groot probleem in de huidige maatschappij. Hoe effectief kan AI zijn bij het verwijderen van haatdragende taal op online platforms?  'The introduction of hate speech detection technology is leading to more fundamental questions concerning the freedom of artistic expression', schrijven studenten Tofigh Hasen Nezhad Nisi en Terra Rolfe. Lees het artikel in Leiden Science Magazine.

Leiden Science Magazine is een online tijdschrift voor studenten, gemaakt door studenten. Hasen Nezhad Nisi en Rolfe werden gevraagd om voor het tijdschrift een bijdrage te leveren op basis van hun positieve ervaringen over de interdisciplinaire minor AI & Society.