Nieuwe asieldeal geen garantie voor succes

Hoe uitvoerbaar is de nieuwe asieldeal en is het wel echt de doorbraak waar politici zoals Mark Rutte het voor houden? Deze vraag stelde Nieuwsuur aan verchillende experts, waaronder Mark Klaassen.

Aan tafel bij Nieuwsuur om over de asieldeal te debatteren zaten Don Ceder van de ChristenUnie en Ruben Breukelmans van de VVD. Tussendoor liet Nieuwsuur via verschillende videofragmenten experts aan het woord. Zo ook Mark Klaasen, Universitair Docent bij het Europa Instituut.

'De opvangomstandigheden in die centra moeten voldoen aan de standaarden. Griekenland is al een aantal keer veroordeeld door het EHRM [Europees Hof voor de Rechten van de Mens] omdat die standaarden niet op orde waren. En dat leidde tot onmenselijk behandeling. Het is dus de vraag of, wanneer je nieuwe centra maakt, je wel kunt garanderen dat de behandeling daar goed is.’

Hij stipte daarnaast nog aan dat 'wanneer het stelsel in die centra heel repressief is en de kans om asiel te krijgen als heel klein wordt ervaren' asielzoekers toch wel andere manieren zullen vinden om Europa binnen te komen.

Meer weten?

Bekijk het hele fragment op Nieuwsuur.

Lees ook Mark Klaassen's betoog over de asielwet op het Leiden Law Blog.