Leidse promovendi testen nieuw instrument in ‘Govert naar de kern van de aarde’

In ‘Govert naar de kern van de aarde’ volgt wetenschapsjournalist Govert Schilling promovendi Thijs Stockmans en Fedde Fagginger Auer en masterstudente Kira Strelow van de Sterrewacht naar Noorwegen. Daar testen ze een nieuw instrument waarmee ze proberen de polarisatie van het noorderlicht te meten.

Het magneetveld van de aarde buigt zonnedeeltjes af langs magnetische veldlijnen. Het nieuwe instrument van de Leidenaren brengt in kaart hoe die veldlijnen voortdurend van richting veranderen. ‘Wij kunnen vervolgens met ons prototype meten waar ze vandaan komen’, vertelt Stockmans.

Het meten was een uitdaging. ‘Maar het was enorm leerzaam. Dat we daarnaast ook daadwerkelijk bruikbare data voor verdere analyse hebben kunnen verzamelen was geweldig’, aldus een enthousiaste Stockmans. ’Nu kunnen we verbeteringen aanbrengen en begrijpen we veel beter wat er allemaal mogelijk is met ons instrument voor de noorderlichtmetingen.’

Bekijk de volledige aflevering van ‘Govert naar de kern van de aarde’.